Möte 2024-10-22
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Sebastian Cehlin (M), Willhelm Sundman (L) och Anna Nordqvist (M) om ny ambulansstation i Kopparberg
Anmäls att en motion har inkommit från Sebastian Cehlin (M) med flera den 9 september 2024 om ny ambulansstation i Kopparberg.
Motionen har överlämnats till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att en motion har inkommit från Willhelm Sundman (L) till Region Örebro län den 23 september 2024 om att det inte finns något lustigt med lustgas.
Motionen har överlämnats till hälso- och sjukvårdsförvaltningen för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
-
4
Anmälan av medborgarförslag om att utöka avgångar och avgångstider för Länstrafikens busslinjer 600 och 620
Anmäls att en motion har inkommit till Region Örebro län 2024-09-23 om att utöka avgångar och avgångstider för Länstrafikens busslinjer 600 och 620.
Förslagsställaren föreslår att Länstrafiken bör ompröva sina neddragningar och i stället utöka antalet avgångar och avgånstider för busslinje 600 och 620, som går till och från Lanna.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län 2024-09-23 om busshållplatser som bör återinföras snarast.
Förslagsställaren föreslår att busshållplatser som tagits bort i Lanna ska återinföras.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, Allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
Eija Kilpala entledigas från uppdraget som ersättare i styrelsen för stiftelsen Activa i Örebro län. Johan Prabin föreslås utses till ny ersättare. Johan är verksamhetschef för individ och familjeomsorgen i Nora kommun. Johan är utbildad socionom.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Balanskravsresultatet för perioden uppgår till -24 miljoner kronor, i jämförelse med -510 miljoner kronor föregående år.
Nettokostnaden för perioden är 9,4 miljarder kronor och ökningen mellan åren uppgår till 249 miljoner kronor eller 2,7 procent. Motsvarande period föregående år hade en nettokostnadstakt på 13,7 procent. 2023 års nettokostnadsutveckling präglades av höga inflationsdrivna kostnadsökningar i kombination med lägre intäkter i form av riktade statsbidrag för covid-19.
Helårsprognosen för balanskravsresultatet uppgår till -400 miljoner kronor.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
-
Utjämningskommittén, tillsatt av den svenska regeringen den 28 april 2022, har genomfört en omfattande översyn av systemet för kommunalekonomisk utjämning och LSS-utjämningen. Denna översyn syftar till att garantera jämförbara ekonomiska villkor för välfärdstjänster över hela Sverige, oavsett lokala skillnader i skatteintäkter och demografiska förhållanden. Utjämningskommitténs förslag innebär betydande uppdateringar och förändringar i syfte att öka precisionen och rättvisan i systemet. Förändringar föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2026.
Delsystemen för inkomstutjämning och kostnadsutjämning hanterar och omfördelat de största summorna. Inkomstutjämningen syftar till att kompensera för skillnader i skattekraft. Det är också via inkomstutjämningen som den största delen av statens finansiering av kommunsektorn sker.
Grunden för kostnadsutjämningen är att de offentliga tjänsterna kostar olika mycket att tillhandahålla beroende av strukturella omständigheter bortom enskilda kommuners och regioners kontroll. När det gäller regionerna kan det till exempel handla om höga kostnader för hälso- och sjukvård på grund av en hög andel äldre invånare. Det kan också handla om höga kostnader för kollektivtrafik till följd av att många invånare finns samlade på en liten yta. Genom att kompensera för den här typen av opåverkbara strukturella förhållanden bidrar kostnadsutjämningen till att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för att tillhandahålla välfärd i alla delar av landet.
Utöver översyn av utjämningssystemet har utjämningskommittén haft i uppdrag att utvärdera de riktade statsbidragen samt föreslå åtgärder för att motverka höga och ökande skattesatser i kommuner och regioner.
Regionstyrelsen i Region Örebro län föreslås lämna följande yttrande:
Regionen instämmer i uppfattningen att kommuner och regioner ska ha likvärdiga ekonomiska förutsättningar för att leverera välfärdstjänster, över hela landet, trots skillnader i skattekraft samt olika demografiska förutsättningar. Ett väl fungerande utjämningssystem är en förutsättning för det.
Utjämningskommitténs arbete är omfattande och kommittén föreslår uppdateringar och förändringar i systemet för att förbättra träffsäkerhet och rättvisa i inkomst- och kostnadsutjämningen. Regionen är positiv till den omfattande utvärdering som skett och finner att det, till följd av systemets komplexitet, är svårt att hävda att någon faktor i förslaget ska adderas, tas bort eller ändras med effekt att öka träffsäkerheten och rättvisan i modellen. Regionen är vidare positiv till att uppdateringar i systemet föreslås.
Regionstyrelsen noterar dock att föreslagna justeringar och dess effekter inte får full ekonomiskt genomslag. Till exempel dämpas den ekonomiska omfördelningen av föreslagna förändringar inom inkomstutjämningssystemet kraftigt, genom att staten endast finansierar effekter av förändringar som ryms inom statens budgetanslag. Den överskjutande delen som uppstår till följd av föreslagna justeringar regleras i stället med en regleringsavgift som fördelas mellan regionerna. Avgiften fastställs med ett enhetligt belopp per invånare, det vill säga en annan fördelningsgrund än de olika förutsättningar som inkomstutjämningssystemet skall utjämna för. En begränsning av de ekonomiska effekternas genomslag finns även inom kostnadsutjämnings-systemet, där effekternas omfattning begränsas till 750 kronor per invånare. Regioner som utifrån förslagen får negativa ekonomiska effekter som överstiger 750 kronor per invånare erhåller ett fast införandebidrag som motsvarar den överskjutande differensen. Det fasta införandebidraget finansieras av övriga regioner med en fast införandeavgift.
Avseende frågan om riktade statsbidrag har regionstyrelsen grunduppfattningen att regionsektorn som helhet tjänar på stabila planerings- och finansieringsförutsättningar. En större andel av statsbidragssummas borde därför vara generella statsbidrag eller sektorsbidrag. Regionstyrelsen står därför bakom huvudprincipen att statsbidrag ska vara generella.
Regionen står i huvudsak bakom utjämningskommitténs förslag avseende kriterier för riktade statsbidrag. Det skulle vara en förbättring om de riktade statsbidrag hade ett bredare användningsområde än idag, då behoven kan variera mellan regionerna. Det är positivt om de riktade statsbidragen är tidsbestämda och har en tydlig plan för avveckling eller infasning i det generella statsbidraget redan när de införs. Vidare bör statsbidragen utformas så att den administration de skapar i användarledet kan minimeras. Det kan till exempel åstadkommas genom att kommuner och regioner får en samordnande motpart/myndighet som administrerar och betalar ut bidraget, att riktade statsbidrag inte ska behöva rekvireras i de fall andelen bidrag per region är specificerat i beslutet, samt att delredovisningar inte ska begäras. Regionen anser i enlighet med utjämningskommittén att riktade statsbidrag ska vara av en tillräcklig storlek för att kunna finansiera insatser av betydelse.
Regionen står bakom utjämningskommittén slutsats om att ett kontinuerligt arbete för att bedriva den kommunala verksamheten effektivt kan motverka höga och ökande skattesatser. Effektiviseringsarbete med ständiga förbättringar är något som måste pågå kontinuerligt. Mot bakgrund av det är regionen positiv till förslaget att Rådet för främjande av kommunala analyser får ökade resurser för att bidra med möjligheter till jämförelser och analyser av effektivitet.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
9
Avsiktsförklaring mellan Trafikverket, Örebro kommun och Region Örebro län avseende utvecklingen av Örebro Södra
Parterna Trafikverket, Örebro kommun och Region Örebro län har gemensamt tagit fram en avsiktsförklaring för att samla parternas visioner för Örebro Södra. Avsiktsförklaringens syfte är att parterna ska verka för att nå en överenskommelse över ansvar och kostnader för genomförandet av aktuella åtgärder och, i förekommande fall, hur ansvar för infrastrukturen ska fördelas.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen förtydligar avsnittet 2.4.4 Sjukresa med serviceresefordon i syftet att förtydliga resor med serviceresefordon.
Samtidigt föreslås att införa en avgift för uteblivna avbokningar om 220 kronor, samma som för uteblivet besök hos vården och som på utebliven avbokning vid färdtjänstresa. Förvaltningen anser att avgiften ska tillämpas för de som inte avbeställer sjukresor 60 minuter innan planerad avfärd. Endast sjukresor som är bokade av själva kunden eller av kundens ombud på kundens begäran ska ligga till grund för avgift.
Syftet med själva lydelsen om avbokning och avgiften är att öka produktiviteten och kundnyttan genom att resor som inte ska bli av avbokas i stället för att fordonet åker till en upphämtning som inte blir av. Avbokningen frigör plats i serviceresefordonen och fordonet kan användas för en annan bokad resa.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
-
Utredningen (SOU 2024:39) har haft i uppdrag att överväga och föreslå ändringar av den straffrättsliga särbehandlingen av unga lagöverträdare. I uppdraget har bl.a. ingått att överväga och ta ställning till om påföljden ungdomsövervakning ska kunna användas i fler fall än i dag och om påföljden bör förstärkas, föreslå en ny påföljd – utvidgad ungdomsövervakning – som är mer ingripande och innefattar en utvidgad verktygslåda med fler kontrollmöjligheter, föreslå ändringar som innebär att lagöverträdare i åldersgruppen 18–20 år behandlas som andra myndiga vid straffmätningen och föreslå ändringar som innebär att ålder ges minskad betydelse vid straffmätningen för unga lagöverträdare i åldern 15–17 år.
Region Örebro län brukar yttra sig över remisser som rör dess verksamhet. Det kan konstateras att utredningen inte innehåller förslag eller slutsatser som berör Region Örebro läns verksamheter. Det föreslås därför att Region Örebro län inte yttrar sig i sak över remissen.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har fått möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet av utredningen Styrkraft för lyckad integration (SOU 2024:41). Utredningen har haft i uppdrag att analysera och lämna förslag på hur integrationspolitikens mål ska få större genomslag i den offentliga verksamheten. Det inkluderar bland annat att lämna förslag om en styrmodell och resultatindikatorer som kan användas för att följa upp om det riksdagsbundna målet uppfylls. Utredningen har även haft i uppdrag att utreda hur regelverket för ersättningarna till nyanlända som deltar i etableringsprogrammet bör förändras.
Region Örebro län brukar yttra sig över remisser som rör dess verksamhet. Det kan konstateras att utredningen inte innehåller förslag eller slutsatser som berör Region Örebro läns verksamheter. Det föreslås därför att Region Örebro län inte yttrar sig i sak över remissen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Socialstyrelsen har inkommit med remiss utifrån Nationella vårdkompetensrådet ”Förslag angående nationell plan för hälso och sjukvårdens kompetensförsörjning”
I underlaget till remissen anges att förslaget även innefattar tandvården vilket Region Örebro län anser bör tydliggöras i rubriksättningen på förslaget samt att det tydliggörs ytterligare i rapportens olika delar.
Det är en omfattande rapport med många förslag att ta ställning till som berör regionens arbete, direkt eller indirekt, inom området kompetensförsörjning.
Regionen saknar ett tydligare framåtperspektiv i rapporten.
Utgångspunkten i rapporten kring förslagen har varit legitimerade yrken.
Regionen anser utifrån hur kompetensbehovet ser ut idag att det saknas analyser av behov kring icke legitimerade yrkesgrupper, utlandsrekryteringsbehov, olika sätt att använda kompetenser och framtida arbetssätt, nya utbildningar, utbildningsformer och nya yrken. Regionen ser heller inga tydliga förslag på hur de privata vårdgivarna ska involveras i framtidens kompetensförsörjning inom hälso- och sjukvården.
Regionen arbetar aktivt och strategiskt för att attrahera behålla, utveckla och motivera blivande och nuvarande medarbetare till att arbeta i Region Örebro län.
Ytterligare förstärkningar som regionen inte råder över ensamt inom området välkomnas.
Nationella vårdkompetensrådet är viktig i dialogen mellan de olika aktörerna för att skapa förutsättningar och gemensamma åtgärder för det framtida kompetensförsörjningsarbetet inom hälso- och sjukvården och tandvården.
Det är viktigt att de finns nationella, men framför allt även regionala och lokala perspektiv då utmaningarna kan se olika ut för inblandade aktörer.
Effektivitet-, etik- och prioriteringsfrågor bör fortsättningsvis beaktas och stärkas i det framtida kompetensförsörjningsarbetet.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram förslag till detaljplan för fastigheten Skölv 8:1 som nu är på samråd och Region Örebro län bereds möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.
Detaljplanen syftar till att skapa möjlighet för radhusbebyggelse på fastigheten. Planområdet är placerat i Glanshammars östra utkant längs med gamla Arbogavägen (väg 823). Befintlig bebyggelse i Glanshammar domineras av villor, radhus skulle därför komplettera befintlig bebyggelse. På fastigheten står idag tre äldre byggnader som inte är i bruk. Planområdet ligger i närhet av busshållplats som trafikeras av linje 230 till Götlunda. Cirka 200 meter västerut vid Glanshammars kyrka finns hållplats för linje 200 till Örebro. Området får anses vara väl kollektivtrafikförsörjt. Infart till området sker dock nära befintligt hållplatsläge för linje 230 vilket medför en risk för konfliktsituation mellan bussar och trafik till och från området.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
628kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro kommun har tagit fram detaljplan för del av fastigheten Kränglan 3:1. Planen syftar till att anlägga ett nytt verksamhetsområde för Epiroc där huvuddelen av området ska utgöras av ett testcenter för gruvmaskiner ovan och under jord. Det är dock inte en gruvverksamhet. Vidare är syftet att säkra skogsmark med höga naturvärden i planområdets västra och södra del genom användningen natur samt bevara och skydda en äldre torpmiljö med höga kulturvärden. Planområdet är lokaliserat i öster om Örebro tätort mellan Glanshammarsvägen och E18/E20 norr om Myrö gård.
I förslag till yttrande framförs att planområdets lokalisering i anslutning till gång- och cykelväg samt hållplats för kollektivtrafiken inte ensamt skapar förutsättningar för hållbart resande. För att resande med gång, cykel och kollektivtrafik ska vara attraktivt är det också viktigt att infrastrukturen inom området utformas på sådant sätt att hållbart resande underlättas.Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län delar sedan 1963 årligen ut kulturstipendium och kulturpris för att uppmärksamma organisationens 100-åriga tillvaro från 1863. För år 2024 fördelas enligt tidigare modell totalt 60 000 kronor till en eller flera kulturstipendiater. Kulturpriset delas också ut, som består av 60 000 kronor och ett kulturföremål.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regiondirektören har fattat följande beslut:
- omorganisering av digtaliseringsstaben 24RS9088,
- firmateckning i vissa fall 24RS2788,
- komplettering av attestliggare 23RS11284,
- användning av söktjänsten Lexbase,
- säkerhetsskyddschef.
2. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat följande beslut:
- ersättning för sjuksköterskor inom område psykiatri som arbetar inom allmänpsykiatrisk akutmottagning, Örebro 24RS9005,
- tillsvidareanställningar 24RS8346, 24RS8687, 24RS8524, 24RS8062, 24RS8824, 24RS8854, 24RS9135, 24RS8820, 24RS8980, 24RS8965, 24RS9206, 24RS9057, 24RS9390,
- avtal om processledare till nationella primärvårdsrådets sakkunniggrupp primärvård mellan Region Örebro län och Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellan-Sverige, 24RS8036.
3. Områdeschefen för specialistsjukvård har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS6133, 24RS8485, 24RS8294, 24RS8603, 24RS8340, 24RS9225.4. Tillförordnad områdeschef nära vård har fattat följande beslut:
- chefsförordnande för tf. bitr. områdeschef nära vård, 24RS8453,
- tillsvidareanställning 24RS9153.
5. Verksamhetschefer inom nära vård har fattat följande beslut:
- förändrat chefsförordnande till biträdande vårdcentralschef Lindesbergs vårdcentral, 24RS8754,
- chefsförordnande för tf vårdcentralschef, Hällefors vårdcentral, Vårdcentraler norra länsdelen, 24RS8757,
chefsförordnande för vårdcentralschef, Lindesbergs vårdcentral, Vårdcentraler norra länsdelen, 24RS6420,
- chefsförordnande vårdcentralschef, Odensbackens vårdcentral, Vårdcentralerna Örebro öster, 24RS8660,
- förändrat chefsförordnande till biträdande vårdcentralschef, Lindesbergs vårdcentral, Vårdcentraler norra länsdelen, 24RS8745,
- förändrat chefsförordnande till biträdande vårdcentralschef, Lindesbergs vårdcentral, Vårdcentraler norra länsdelen, 24RS8757,
- chefsförordnande vårdcentralschef, Tybble vårdcentral, vårdcentralerna Örebro öster, 24RS9176,
- förändrat chefsförordnande till biträdande vårdcentralschef, Nora vårdcentral, vårdcentraler norra länsdelen, 24RS9244,
- chefsförordnande tf vårdcentralschef, Karla vårdcentral, vårdcentralerna Örebro väster, 24RS9715,
- chefsförordnande tf biträdande enhetschef vid Karla vårdcentral, vårdcentralerna Örebro väster, 24RS9802,
- chefsförordnande vårdcentralschef, Lillåns vårdcentral, vårdcentralerna Örebro väster, 24RS9711.
6. Tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24RS9326.
7. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställningar 24RS8637, 24RS8807, 24RS8829, 24RS9085, 24RS9270, 24RS9480, 24RS9355, 24RS9270.
8. Förvaltningschefen för Regional utveckling har fattat följande beslut:
- tillsvidareanställning 24RS7993.
Meddelandeärenden:
1. Ekonomistaben har överlämnat:
- finansrapport, innehavsrapport september 2024, 24RS1555.
2. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- Cirkulär 24:39, Överenskommelse om möjlighet till uppehåll i utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension, 24RS9626,
- Cirkulär 24:40 Budgetproposition för 2025 samt Höständringsbudgeten för 2024, 24RS9412,
- Cirkulär 24:2, Förfarandet vid beslut om avvikelse från dygnsvila inom funktionshinderområdet i bilaga J och PAN, 24RS9494,
- Överenskommelse - Forum för framtidens hälso- och sjukvård och socialtjänst, 24RS9675.
3. Länsstyrelsen i Örebro län har överlämnat:
- 18FS 2024 9, Föreskrifter om Hammarskogsåns naturreservat i Lindesbergs kommun,
- 18FS 2024 10, Föreskrifter om Hanstorpabergets naturreservat i Örebro kommun,
- 18FS 2024 11, Föreskrifter om Lilla Strömtorpsskogens naturreservat i Degerfors kommun,
- 18FS 2024 12, Föreskrifter om Vinterbrons naturreservat i Lekebergs kommun.
4. Protokoll
- Länsgården Fastigheter AB 2024-09-12,
- Gåsen Fastigheter AB 2024-09-12,
- Rådet för funktionshinderfrågor 2024-08-26,
- sammanfattande minnesanteckningar från samtal mellan ordförande i regionstyrelse och nämnder under våren 2024.
5. Maria Åkesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons semester 2024-10-10, 23RS12259.
6. Gustav Ekbäck är tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör under Jonas Claessons semester 2024-10-17 - 2024-1027.
7. Anna Westin är tillförordnad förvaltningschef för Folktandvården under perioden 2024-09-13 - 2024-09-20. -
18
Information - nytt hållbarhetsprogram för 2026-2030
-
19
Regiondirektörens information
-
20
Regionstyrelsens seminarium, uppföljning av nämndernas respektive verksamhetsplan med budget 2024 samt verksamhetsplan med budget 2024