Möte 2022-11-29
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) om att utveckla dynamisk kollektivtrafik
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) till Region Örebro län 2022-11-08 om att utveckla dynamisk kollektivtrafik.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling – trafik och samhällsplanering stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 oktober 2022 om SMS-livräddning.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag om busskur på Bistagatan i Örebro har inkommit den 15 november 2022 till Region Örebro län.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
5
Anmälan av motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län
Anmäls att en motion inkommit till Region Örebro län den 24 november 2022 från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
Marjo Koivumaa har slutat sitt uppdrag på Degerfors kommun, därför föreslås Nils Varg utses till ny ersättare i stiftelsen Activa i Örebro län.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Det justerade balanskravsresultatet för perioden uppgår till 422 miljoner kronor, vilket är 216 miljoner kronor lägre än motsvarande siffra föregående år. De höga nivåerna av riktade statsbidrag som varit en följd av pandemin har minskat i år vilket gör att verksamheternas nettokostnad har ökat under året.
Nettokostnaden uppgår per oktober till 9 044 miljoner kronor (8 777 miljoner kronor föregående år) vilket motsvarar 6,8 procent (2,1 procent).
Verksamheternas helårsprognoser räknas samman till en negativ avvikelse mot budget med -221 miljoner kronor. Balanskravsresultatet prognostiseras till 350 miljoner kronor för helåret 2022, vilket är 150 miljoner kronor mer än det budgeterade balanskravsresultatet.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
-
8
Tilläggsavtal avseende vårdinformationsstöd Cosmic
-
För att säkerställa att Region Örebro län (nedan kallad regionen) lever upp till gällande lagkrav och interna styrande dokument, har en översyn gjorts av den grafiska profilmanualen som är den riktlinje som styr hur regionen presenteras och hur regionens kommunikation möter invånarna i olika kanaler.
Översynen innebär förslag till ändringar i den grafiska profilen för att säkerställa att regionens information och kommunikation är tydlig, användbar och begriplig för så många som möjligt – oavsett om den sker muntligt, på papper, via webb eller i andra digitala kanaler.
Målet är att alla invånare oavsett syn- eller hörselnedsättning, funktionsnedsättning, läs- och skrivsvårigheter eller med annan bakgrund än svensk, ska kunna ta till sig av regionens information, uppfatta regionen som en tydlig avsändare och kunna kommunicera med regionen på sina villkor.
De ändringar som föreslås utgår från att befintligt material ska kunna samexistera med nyskapat material för att inte medföra extra kostnader eller merarbete för regionens verksamheter.
Förslaget innefattar förslag på ändring av dokumentets namn från Grafisk profilmanual till Riktlinje för varumärke och visuell identitet.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av regionens revisorer har PwC genomfört en granskning av pensionshantering och redovisning. Syfte har varit att bedöma om regionstyrelsen har ändamålsenliga och tillförlitliga rutiner för rapportering av pensionsunderlag avseende aktuella pensionsplaner och som säkerställer en tillräcklig intern kontroll. Vidare har syftet varit att bedöma om redovisningen av pensionsåtagandet redovisas i enlighet med lagstiftning LKBR (lag om kommunal bokföring och redovisning) samt rekommendationerna i RKR (Rådet för kommunal redovisning).
Revisorernas samlade bedömning är att det finns ändamålsenliga rutiner för pensionsadministration och utbetalning av pensioner till anställda och förtroendevalda. Revisorerna påpekar att förbättringar behöver tydliggöras vad gäller överlämnande av arbetsuppgifter för de som hanterar arbetsuppgifterna vid sjukdom eller avslutad anställning. Rutiner kring avstämningar för korrekt pensionsredovisning görs men saknar dokumentation samt att några mindre avvikelser i följsamhet till RKR (Rådet för kommunal redovisning) är av mindre karaktär.
Efter genomförd granskning rekommenderar regionens revisorer
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att skriftliga rutinbeskrivningar upprättas för det administrativa arbetet samt de avstämningar och kontroller som sker inom regionen kopplat till pensionsskuld och ansvarsförbindelse. Detta i syfte att kunna återskapa genomförda processer och för en ökad historisk spårbarhet av fel som utförda kontroller och avstämningar visar. Här menar vi att sådana rutiner bör omfatta vilka arbetsuppgifter som skall utföras inom ramen för arbetet med pensionsredovisningen, samt när de skall utföras och av vem.
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att utöka befintligt årshjul med rollfördelning och ansvarsfördelning över de olika ansvarsområdena när ordinarie befattningshavare ej finns tillgängliga att utföra sina arbetsuppgifter. Detta i syfte att skapa förutsättningar för ändamålsenlig och effektiv överlämning av arbetsmoment, i samband med exempelvis sjukfrånvaro eller uppsägning. Vi menar att en sådan dokumenterad struktur minskar sårbarheten gällande personberoendet väsentligt.
• Att regionstyrelsen säkerställer att redovisningen av regionens pensionsåtaganden i not i årsredovisningen sker i enlighet med lagstiftning (LKBR) och rekommendationer från RKR. Detta sker lämpligen genom att utgå från det not-förslag som finns i rekommendationen R10 från RKR, samt att även fortsättningsvis säkerställa att posterna över ansvarsförbindelsens och pensionsskuldens förändring, ingående balans och utgående balans redovisas korrekt.
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att det införs rutinmässiga tester av
pensionsgrundande lön enligt lönesystemet jämfört med fakturaspecifikation gällande årsfakturan från Skandia. Testet bör utföras på samtliga individer i underlaget. Testet bör bestå av kontroll av att antalet individer är korrekt, samt att de pensionsmedförande lönerna enligt specifikationen är överensstämmande med informationen i lönesystemet. Vi rekommenderar att testet utförs löpande framåt, samt retroaktivt för ett antal år tillbaka för att utreda om de avvikelser som påträffats i granskningen även funnits tidigare.
Regionstyrelsen avser att följa revisorernas bedömning och skriftliga rutinbeskrivningar kommer upprättas, vilket också har påbörjats, samt införa rutin för tester av pensionsgrundande lön gentemot årsfakturan från Skandia.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
11
Svar på remiss ”Lokal och regional klimatomställning – underlag inför klimatpolitisk handlingsplan 2023”
På uppdrag av regeringen har Länsstyrelsen i Uppsala överlämnat rapporten ”Underlag om lokal och regional klimatomställning inför den kommande klimatpolitiska handlingsplanen” för yttrande.
Länsstyrelsen i Uppsala län har genom ett regeringsbeslut fått i uppdrag att analysera förutsättningar för kommuner, regioner och andra relevanta aktörer för att styra mot minskade utsläpp så att klimatmålen nås, samt att vid behov föreslå förändringar och åtgärder, inklusive att bättre kunna tillvarata stöd, insatser och andra åtgärder från nationell nivå.
Inom uppdraget har ovan nämnda rapport tagits fram. Rapporten beskriver tio förslag som bedöms öka den lokala och regionala genomförandekraften för åtgärder som leder till minskad klimatpåverkan. Efter remissförfarandet kommer rapporten att utgöra en del av underlaget för kommande klimatpolitiska handlingsplan.
Ett förslag på yttrande från Region Örebro län har tagits fram i samverkan mellan Regional utveckling, Upphandlingsenheten och Regionkansliet. I förslaget ställer sig Region Örebro län positiv till de första åtta förslagen och har inga synpunkter på de övriga två.Bilagor
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till reviderad budget 2023 och plan för 2024-2025.
Regionfullmäktige fattade i juni beslut om budget för 2023 samt plan för 2024-2025. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska verksamhetsplan med budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.
Efter beslutet har de ekonomiska förutsättningarna förändrats, framförallt till följd av ökande inflation. Den ger effekt på regionernas pensionskostnad framförallt för 2023 och 2024. Den reviderade budgeten tar hänsyn till dessa effekter samt ny skatteunderlagsprognos från oktober samt effekter av regeringens höstbudget för 2023.?
De avsnitt som är justerade jämfört med Verksamhetsplan med budget 2023 plan 2024-2025 beslutad i fullmäktige i juni 2022 är, innehållsförteckning, ekonomiavsnittet 10.3 samt avsnitt 11.1 omfattande uppdaterade ekonomiska rapporter.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har genomfört en översyn av avgifter för patienter. Utgångspunkten för översynen är att Region Örebro läns avgifter ska följa nationella genomsnitt och att de förändringar som görs ska förenkla för verksamheten.
Ett förslag till avgifter för 2023 har sammanställts. Eftersom Region Örebro läns patientavgifter ligger på eller nära det nationella genomsnittet föreslås att de flesta avgifterna lämnas oförändrade.
De största förändringarna i förslaget är att högkostnadsskyddet för öppenvård under en tolvmånadersperiod höjs från 1 200 kronor till 1 300 kronor, slutenvårdsavgiften per dygn höjs från 110 kronor till 120 kronor, sänkt åldersgräns för avgiftsfri vaccinering mot pneumokockinfektion samt höjda avgifter för intyg efter föreläggande från Transportstyrelsen och vid ansökan om alkolås.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården redovisar ett förslag till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård som ska gälla från och med 15 januari 2023. Folktandvårdens prislista fastställs av regionfullmäktige och baseras på självkostnadsberäkningar på åtgärdsnivå. Prislistan innehåller cirka 250 åtgärder och omfattar all tandvård från undersökningar, röntgendiagnostik, sjukdomsbehandling, fyllningar till protetiskt tandvård och implantat. Utgångspunkten är att alla verksamhetsgrenar inom Folktandvården ska bära sina egna kostnader och Folktandvården har för detta ändamål tagit fram en självkostnadsberäkningsmodell som baseras på tidsåtgång och materialförbrukning. Denna modell används vid beräkning av prisnivåer för respektive åtgärd. Subventioner mellan exempelvis barntandvård och vuxentandvård får inte förekomma. Det finns även krav på transparens i bestämmelserna om särredovisning som innebär att varje verksamhetsgren måste kunna redovisa sina egna intäkter och kostnader. Särredovisningen är en del av årsbokslutet för Region Örebro län.
Förslaget till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård innebär en genomsnittlig höjning för alla åtgärder på 4,3 procent. Folktandvårdsnämnden ges också mandat att fatta beslut om tillfälliga taxor i samband med kampanjer och liknande.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafikens tilläggsavgift för resenärer som inte har ett giltigt färdbevis när de reser med någon av Länstrafikens bussar ligger i dagsläget på 1 000 kronor för samtliga färdbevis och prisgrupper. Detta har gällt sedan 8 januari 2018.
Mellan åren 2018 och 2022 har Länstrafiken utvecklats, fått nya bussar, utvecklat nya koncept, genomfört prishöjningar på biljetter och resekort. Länstrafiken har stått inför stora utmaningar till följd av covid-19 pandemin som utbröt våren 2020, med intäktsbortfall som följd. Tilläggsavgiften har legat konstant på 1 000 kronor.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Inera tillsatte under våren 2022 en utredning för att göra en genomlysning av behov, krav och förutsättningar för åldersgränser i alla 1177-tjänster som kräver inloggning, med målsättningen om att föreslå ett mer långsiktigt, ändamålsenligt och heltäckande ramverk än det nuvarande.
Digitala tjänster behöver utvecklas med hänsyn till unga patienters behov, vilket inkluderar vårdnadshavares delaktighet eftersom minderåriga inte är helt autonoma användare. Samtidigt ska hänsyn tas till barnets önskan om delaktighet och till ett ökat behov av självständighet och integritet i takt med stigande ålder. Utredningens förslag är att regionerna antar en gemensam målbild för unga invånare som innefattar en inriktning mot nya åldersgränser vid inloggning till 1177-tjänster.
Förslag till målbild för barn, unga och vårdnadshavare i 1177-tjänster:
• Barn, unga och vårdnadshavare ska fullt ut kunna vara delaktiga i god och nära vård med stöd av digitala tjänster. Utgångspunkten är varje enskilt barns behov och förutsättningar.
• När minderåriga möter hälso- och sjukvården digitalt ska hänsyn tas till att de inte är fullt ut autonoma och har rätt till stöd av sina vårdnadshavare, samtidigt som de har rätt till skydd för sin personliga integritet och säkerhet.
• I kommande tjänsteutveckling ska särskild hänsyn tas till barns, ungas och
vårdnadshavares användarbehov, både när det gäller tjänsternas utformning och deras innehåll. Digitala invånartjänster som verktyg för personcentrerad och nära vård ska omfattas av hälso- och sjukvårdens rutiner, processer och kunskapsstöd
Förslag till inriktning för åldersgränser i 1177-tjänster
• Barn kan självständigt kontakta vården digitalt utan nedre åldersgräns. För tjänster som kräver säker identifiering behöver barnet ha en giltig e-legitimation. Hälso- och sjukvården ska ha rutiner för att bemöta barn digitalt, göra risk- och mognadsbedömning även vid digital kontakt och vid behov informera vårdnadshavare.
• Vårdnadshavare kan kontakta vården digitalt för sitt barns räkning fram till att barnet fyller 18 år.
• Från 13 års ålder får barn generell tillgång till all sin personliga journalinformation. Barn kan få tillgång tidigare efter individuell bedömning.
• Vårdnadshavare har generell tillgång till barnets personliga journalinformation fram till att barnet fyller 15 år. Vårdnadshavare kan få tillgång längre efter individuell bedömning, särskilt då det gäller barn och unga med betydande kognitiva funktionsnedsättningar.
• Hälso- och sjukvårdspersonal kan, då det är relevant, tillfälligt undanhålla specifika uppgifter från digital visning, både för barnet själv och för vårdnadshavare.
• Barn och unga kan från 13 års ålder försegla eller blockera sina digitala tjänster själva. Hälso- och sjukvårdspersonal kan också tillfälligt försegla och blockera tjänster för barn eller vårdnadshavare oavsett ålder.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner Mälardalen AB ägs av Region Örebro län genom Region Örebro läns förvaltnings AB med 24,5 procent. Tidigare har nya ägaranvisningar utkommit varje år där ägarna tydliggjort sina gemensamma intentioner avseende inriktningen av och mål för bolagets verksamhet.
Nu föreslås en långsiktig ägaranvisning som inte behöver ändras varje år. Anvisningen föreslås därför beslutas att gälla till dess att en ny ägaranvisning överlämnas.
En del mindre förändringar i ägaranvisningen föreslås. Ett omarbetat stycke med fokus på samarbete och samverkan inom Almikoncernen har tillkommit. Syftet är att erbjuda hela Almis verksamhet och kompetens för företagens bästa samt agera som ett Almi gentemot regionala intressenter och marknaden.
Referens till målgruppsmodellen har utgått för att omhändertas inom ramen för arbetet med målstrukturen.
Den tidigare skrivningen om att följa den pågående utvecklingen av Corona-utbrottet är ersatt av en mer generell riktlinje om att följa utvecklingen i omvärlden och löpande anpassa verksamheten därefter.
Ett nytt stycke är tillagt för att lyfta det regionala tillväxtarbete och kopplingen till den regionala utvecklingsstrategin. Stycket lyfter också exportsamverkan.
Det finns nu också en tydligare skrivning om att affärsutvecklingsverksamhet som bedrivs inom ramen för projekt och andra uppdrag ska godkännas av samtliga ägare och av bolagets styrelse, som ska säkerställa att uppdragen ligger i linje med ägaranvisningen.
Region Örebro läns anslag till bolaget var 2018-2021 samma,
7 220 840 kronor. Ägarna kom förra året överens om att utöka finansieringen med totalt 1 224 490 kronor. För Region Örebro läns del blev detta en ökning på 300 000 kronor för år 2022. Behovet av en ökad finansiering förklarades främst av Almis ökade kreditstock. Finansieringen för Region Örebro län föreslås inför 2023 vara oförändrad mot 2022, det vill säga 7 520 840 kronor.Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har sedan hösten 2021 arbetat med en översyn av regelverket för Region Örebro läns sjukresor. Syftet med översynen är att modernisera dagens regelverk och anpassa innehållet med dagens krav och förutsättningar. Förslagen på förändringar i regelverket har varit ute på remiss inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Folktandvården, Rådet för funktionshinderfrågor samt internt inom området Trafik- och samhällsplanering.
Arbetet har lett fram till vissa förslag på förändringar i regelverket.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
759kb Ladda ner dokument
-
-
Ola Karlsson (M) har inkommit med en motion om att Region Örebro län ska säkerställa att regionens finansiella placeringar sker på ett sätt så att inget aktivt uteslutande av företag som tillverkar försvarsmateriel för försvar av frihet och demokrati sker.
Sammanfattningsvis motiveras förslaget med att Rysslands krig i Ukraina visar att det både är hållbart och moraliskt rätt att tillverka försvarsmateriel och vapen som används för att försvara frihet och demokrati. Region Örebro län bör därför avveckla hinder och förbud mot att placera regionens pengar i sådan försvarsindustri och vidare aktivt välja bort förvaltare som inte tillåter sådana placeringar.
Regionstyrelsen instämmer i att varje land har rätt till självförsvar, i enlighet med FN:s stadgar. Rysslands krig i Ukraina har ytterligare fört ljus över vikten av fungerande demokratier.
Region Örebro läns finanspolicy är beslutad av regionfullmäktige 2020-06-17 (19RS9816). Policyn anger att regionen ska undvika placeringar i bolag där en del av omsättningen kommer från produktion av tobak, alkoholvaror, pornografi, kontroversiella vapen och fossila bränslen. Kontroversiella vapen omfattar bland annat kärnvapen, klustervapen och personminor. Finanspolicyn utesluter därmed inte placeringar i bolag inom andra typer av försvarsmateriel och vapen.
Regionen placerar sitt kapital i olika fonder på kapitalmarknaden. Detta innebär en hög grad av diversifiering och därmed minskade finansiella risker. Genom att investera i fonder används förvaltarnas erfarenhet, kompetens samt finansiella- och hållbarhetsmässiga analyser. Det innebär samtidigt att regionens placeringar följer med i marknadsutvecklingen gällande vad som anses vara hållbara placeringar, så länge utvecklingen ryms inom finanspolicyns krav.
I praktiken har exkludering av sektorerna tobak, alkoholvaror, pornografi, vapen och fossila bränslen blivit norm på kapitalmarknaden i Sverige. Det innebär att fondmarknaden grovt kan indelas i en grupp av fonder där samtliga ovan sektorer är exkluderade och en annan grupp där ingen exkludering sker. Ytterst få fonder implementerar endast ett eller ett antal av dessa sektorexkluderingar. Det fondutbudet, åtminstone än så länge, är för begränsat för att erhålla en diversifierad portfölj.
Att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp särskilda fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och inte alltid möjligt mot bakgrund av de volymer regionen förvaltar. Utbudet av fonder som regionen har att tillgå är därför i praktiken styrt av kapitalmarknaden.
Sammantaget utgör nuvarande finanspolicy inget hinder för investeringar i vapen- och försvarsindustrin. De exkluderingar av sektorer som ur ett hållbarhetsperspektiv inte anses etiska eller hållbara har blivit en norm på den svenska kapitalmarknaden. Detta innebär att även om finanspolicyn inte exkluderar vapen- och försvarsindustrin, är möjligheterna ytterst begränsade att investera i denna sektor då den är exkluderad i marknadens utbud. Alla andra alternativ leder till både ökad kostnad och ökad risk.
- Alternativet att regionen själv investerar medel i enskilda bolag skulle medföra betydande kostnadsökningar för administration av denna verksamhet samt betydligt högre risk, t.ex. ökad finansiella och operationella risker.
- Alternativet att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp en eller flera fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och dessutom ytterst tveksamt om det är genomförbart mot bakgrund av de relativt sett små volymer regionen placerar.
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att motionen förklaras besvarad med hänvisning till
- att nuvarande finanspolicy inte innebär hinder eller förbud mot investeringar i försvarsindustrin.Bilagor
-
Anmälningsärenden:
1. Forskningschefen har fattat beslut om chefsförordnande för verksamhetschef vid universitetssjukvårdens forskningscentrum under perioden 2022-11-15 – 2023-08-31, 22RS7726.
2. Verksamhetschef på Universitetssjukvårdens forskningscentrum FOU har fattat beslut om chefsavtal för biträdande verksamhetschef vid område forskning och utbildning (UFC), 22RS10239.
3. Regionservice har överlämnat sammanställning över tillsvidareanställningar under september-oktober 2022, 22RS151.
4. Regionservice har överlämnat sammanställning av beviljade bisysslor under september 2022, 22RS191.
5. T.f. förvaltningschef Regionservice har fattat beslut om skriftlig varning, 22RS6938, 22RS7555.
6. T.f. förvaltningschef Regionservice har fattat beslut om avstängning från arbete, 22RS8354.
7. Förvaltningschefen Regionservice har fattat beslut om löneändring under pågående avtalsperiod, 22RS9617.
8. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat beslut om skriftlig varning, disciplinåtgärd enligt 11 § AB, 22RS10804.
9. Områdeschefen för nära vård har fattat beslut om lönetillägg, 22RS9598, 22RS9912, 22RS9913, 22RS10010, 22RS10011.
10. Områdeschefen för psykiatri har fattat beslut om lönetillägg, 22RS232-40.
11. Områdeschefen för psykiatri har fattat beslut om avgiftsbefrielser, lagen om psykiatrisk tvångsvård, 22RS10270, 22RS10268.
12. Regiondirektören har fattat följande beslut om beviljande av bidrag med 25.000 kronor till Örebro Medicinhistoriska sällskap för år 2022, 22RS8893.
13. Tandvårdsdirektören har fattat beslut om organisationsförändringar inom Folktandvården.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner och överlämnat:
- cirkulär 22:38, En primärvårdsreform, 22RS10552,
- cirkulär 22:45, Värdesäkring läkare 2023, 22RS11061,
- cirkulär 22:46, Åldershöjningar 2023 AGS-KL, TFA-KL,
- cirkulär 22:47, Automatiserat beslutfattande och ny lag om proportionella val i kommuner och regioner, 22RS1181.
2. Länsstyrelsen Örebro län har överlämnat:
- 18FS 2022:13, Föreskrifter om upphävande av vattenskyddsområdet Mullhyttan med tillhörande föreskrifter i Lekebergs kommun,
- 18FS 2022:14, Föreskrifter om upphävande av vattenskyddsområdet Fjugesta med tillhörande föreskrifter Lekebergs kommun.
3. Protokoll
- Svealandstrafiken AB 2022-09-22,
- Rådet för funktionshinderfrågor 2022-10-10,
- Regionstyrelsens arbetsutskott 2022-10-14.
4. Pia Lindahl är tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under Idakajsa Sands ledighet 2022-11-01 – 2022-11-03.
5. Robert Kaivanto är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa och Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2022-12-22 – 2022-12-28.
6. Finansrapport oktober 2022, 22RS1225.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
21
Regiondirektörens information
-
22
Regionstyrelsens seminarium, presentation av nämndernas verksamhetsplaner med budget 2022 utifrån regionstyrelsens uppsiktsplikt
-
§ 152
Protokollsjustering
-
§ 153
Anmälan av motion från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) om att utveckla dynamisk kollektivtrafik
Anmäls att en motion har inkommit från Jessica Carlqvist (V) och Kenneth Lantz (V) till Region Örebro län 2022-11-08 om att utveckla dynamisk kollektivtrafik.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling – trafik och samhällsplanering för stöd i beredningen.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag har inkommit till Region Örebro län den 26 oktober 2022 om SMS-livräddning.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag om busskur på Bistagatan i Örebro har inkommit den 15 november 2022 till Region Örebro län.
Medborgarförslaget har överlämnats till Regional utveckling, allmän kollektivtrafik för stöd i beredningen.Bilagor
-
§ 156
Anmälan av motion från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län
Anmäls att en motion inkommit till Region Örebro län den 24 november 2022 från Patrik Nyström (SD), Elin Jensen (SD) och Oscar Lundqvist (SD) om SMR-reaktor i Örebro län.
Motionen har överlämnats till Regional utveckling för stöd i beredningen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
Marjo Koivumaa har slutat sitt uppdrag på Degerfors kommun, därför föreslås Nils Varg utses till ny ersättare i stiftelsen Activa i Örebro län.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Det justerade balanskravsresultatet för perioden uppgår till 422 miljoner kronor, vilket är 216 miljoner kronor lägre än motsvarande siffra föregående år. De höga nivåerna av riktade statsbidrag som varit en följd av pandemin har minskat i år vilket gör att verksamheternas nettokostnad har ökat under året.
Nettokostnaden uppgår per oktober till 9 044 miljoner kronor (8 777 miljoner kronor föregående år) vilket motsvarar 6,8 procent (2,1 procent).
Verksamheternas helårsprognoser räknas samman till en negativ avvikelse mot budget med -221 miljoner kronor. Balanskravsresultatet prognostiseras till 350 miljoner kronor för helåret 2022, vilket är 150 miljoner kronor mer än det budgeterade balanskravsresultatet.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
-
§ 159
Tilläggsavtal med Cambio Healthcare Systems AB avseende vårdinformationssystem
-
För att säkerställa att Region Örebro län (nedan kallad regionen) lever upp till gällande lagkrav och interna styrande dokument, har en översyn gjorts av den grafiska profilmanualen som är den riktlinje som styr hur regionen presenteras och hur regionens kommunikation möter invånarna i olika kanaler.
Översynen innebär förslag till ändringar i den grafiska profilen för att säkerställa att regionens information och kommunikation är tydlig, användbar och begriplig för så många som möjligt – oavsett om den sker muntligt, på papper, via webb eller i andra digitala kanaler.
Målet är att alla invånare oavsett syn- eller hörselnedsättning, funktionsnedsättning, läs- och skrivsvårigheter eller med annan bakgrund än svensk, ska kunna ta till sig av regionens information, uppfatta regionen som en tydlig avsändare och kunna kommunicera med regionen på sina villkor.
De ändringar som föreslås utgår från att befintligt material ska kunna samexistera med nyskapat material för att inte medföra extra kostnader eller merarbete för regionens verksamheter.
Förslaget innefattar förslag på ändring av dokumentets namn från Grafisk profilmanual till Riktlinje för varumärke och visuell identitet.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av regionens revisorer har PwC genomfört en granskning av pensionshantering och redovisning. Syfte har varit att bedöma om regionstyrelsen har ändamålsenliga och tillförlitliga rutiner för rapportering av pensionsunderlag avseende aktuella pensionsplaner och som säkerställer en tillräcklig intern kontroll. Vidare har syftet varit att bedöma om redovisningen av pensionsåtagandet redovisas i enlighet med lagstiftning LKBR (lag om kommunal bokföring och redovisning) samt rekommendationerna i RKR (Rådet för kommunal redovisning).
Revisorernas samlade bedömning är att det finns ändamålsenliga rutiner för pensionsadministration och utbetalning av pensioner till anställda och förtroendevalda. Revisorerna påpekar att förbättringar behöver tydliggöras vad gäller överlämnande av arbetsuppgifter för de som hanterar arbetsuppgifterna vid sjukdom eller avslutad anställning. Rutiner kring avstämningar för korrekt pensionsredovisning görs men saknar dokumentation samt att några mindre avvikelser i följsamhet till RKR (Rådet för kommunal redovisning) är av mindre karaktär.
Efter genomförd granskning rekommenderar regionens revisorer
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att skriftliga rutinbeskrivningar upprättas för det administrativa arbetet samt de avstämningar och kontroller som sker inom regionen kopplat till pensionsskuld och ansvarsförbindelse. Detta i syfte att kunna återskapa genomförda processer och för en ökad historisk spårbarhet av fel som utförda kontroller och avstämningar visar. Här menar vi att sådana rutiner bör omfatta vilka arbetsuppgifter som skall utföras inom ramen för arbetet med pensionsredovisningen, samt när de skall utföras och av vem.
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att utöka befintligt årshjul med rollfördelning och ansvarsfördelning över de olika ansvarsområdena när ordinarie befattningshavare ej finns tillgängliga att utföra sina arbetsuppgifter. Detta i syfte att skapa förutsättningar för ändamålsenlig och effektiv överlämning av arbetsmoment, i samband med exempelvis sjukfrånvaro eller uppsägning. Vi menar att en sådan dokumenterad struktur minskar sårbarheten gällande personberoendet väsentligt.
• Att regionstyrelsen säkerställer att redovisningen av regionens pensionsåtaganden i not i årsredovisningen sker i enlighet med lagstiftning (LKBR) och rekommendationer från RKR. Detta sker lämpligen genom att utgå från det not-förslag som finns i rekommendationen R10 från RKR, samt att även fortsättningsvis säkerställa att posterna över ansvarsförbindelsens och pensionsskuldens förändring, ingående balans och utgående balans redovisas korrekt.
• Att regionstyrelsen genom styrning tillser att det införs rutinmässiga tester av
pensionsgrundande lön enligt lönesystemet jämfört med fakturaspecifikation gällande årsfakturan från Skandia. Testet bör utföras på samtliga individer i underlaget. Testet bör bestå av kontroll av att antalet individer är korrekt, samt att de pensionsmedförande lönerna enligt specifikationen är överensstämmande med informationen i lönesystemet. Vi rekommenderar att testet utförs löpande framåt, samt retroaktivt för ett antal år tillbaka för att utreda om de avvikelser som påträffats i granskningen även funnits tidigare.
Regionstyrelsen avser att följa revisorernas bedömning och skriftliga rutinbeskrivningar kommer upprättas, vilket också har påbörjats, samt införa rutin för tester av pensionsgrundande lön gentemot årsfakturan från Skandia.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
§ 162
Svar på remiss ”Lokal och regional klimatomställning – underlag inför klimatpolitisk handlingsplan 2023”
På uppdrag av regeringen har Länsstyrelsen i Uppsala överlämnat rapporten ”Underlag om lokal och regional klimatomställning inför den kommande klimatpolitiska handlingsplanen” för yttrande.
Länsstyrelsen i Uppsala län har genom ett regeringsbeslut fått i uppdrag att analysera förutsättningar för kommuner, regioner och andra relevanta aktörer för att styra mot minskade utsläpp så att klimatmålen nås, samt att vid behov föreslå förändringar och åtgärder, inklusive att bättre kunna tillvarata stöd, insatser och andra åtgärder från nationell nivå.
Inom uppdraget har ovan nämnda rapport tagits fram. Rapporten beskriver tio förslag som bedöms öka den lokala och regionala genomförandekraften för åtgärder som leder till minskad klimatpåverkan. Efter remissförfarandet kommer rapporten att utgöra en del av underlaget för kommande klimatpolitiska handlingsplan.
Ett förslag på yttrande från Region Örebro län har tagits fram i samverkan mellan Regional utveckling, upphandlingsenheten och Regionkansliet. I förslaget ställer sig Region Örebro län positiv till de första åtta förslagen och har inga synpunkter på de övriga två.Bilagor
-
Regionstyrelsen upptar till behandling förslag till reviderad budget 2023 och plan för 2024-2025.
Regionfullmäktige fattade i juni beslut om budget för 2023 samt plan för 2024-2025. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska verksamhetsplan med budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige.
Efter beslutet har de ekonomiska förutsättningarna förändrats, framförallt till följd av ökande inflation. Den ger effekt på regionernas pensionskostnad framförallt för 2023 och 2024. Den reviderade budgeten tar hänsyn till dessa effekter samt ny skatteunderlagsprognos från oktober samt effekter av regeringens höstbudget för 2023.
De avsnitt som är justerade jämfört med Verksamhetsplan med budget 2023 plan 2024-2025 beslutad i fullmäktige i juni 2022 är, innehållsförteckning, ekonomiavsnittet 10.3 samt avsnitt 11.1 omfattande uppdaterade ekonomiska rapporter.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har genomfört en översyn av avgifter för patienter. Utgångspunkten för översynen är att Region Örebro läns avgifter ska följa nationella genomsnitt och att de förändringar som görs ska förenkla för verksamheten.
Ett förslag till avgifter för 2023 har sammanställts. Eftersom Region Örebro läns patientavgifter ligger på eller nära det nationella genomsnittet föreslås att de flesta avgifterna lämnas oförändrade.
De största förändringarna i förslaget är att högkostnadsskyddet för öppenvård under en tolvmånadersperiod höjs från 1 200 kronor till 1 300 kronor, slutenvårdsavgiften per dygn höjs från 110 kronor till 120 kronor, sänkt åldersgräns för avgiftsfri vaccinering mot pneumokockinfektion samt höjda avgifter för intyg efter föreläggande från Transportstyrelsen och vid ansökan om alkolås.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården redovisar ett förslag till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård som ska gälla från och med 15 januari 2023. Folktandvårdens prislista fastställs av regionfullmäktige och baseras på självkostnadsberäkningar på åtgärdsnivå. Prislistan innehåller cirka 250 åtgärder och omfattar all tandvård från undersökningar, röntgendiagnostik, sjukdomsbehandling, fyllningar till protetiskt tandvård och implantat. Utgångspunkten är att alla verksamhetsgrenar inom Folktandvården ska bära sina egna kostnader och Folktandvården har för detta ändamål tagit fram en självkostnadsberäkningsmodell som baseras på tidsåtgång och materialförbrukning. Denna modell används vid beräkning av prisnivåer för respektive åtgärd. Subventioner mellan exempelvis barntandvård och vuxentandvård får inte förekomma. Det finns även krav på transparens i bestämmelserna om särredovisning som innebär att varje verksamhetsgren måste kunna redovisa sina egna intäkter och kostnader. Särredovisningen är en del av årsbokslutet för Region Örebro län.
Förslaget till ny prislista för allmäntandvård, specialisttandvård och frisktandvård innebär en genomsnittlig höjning för alla åtgärder på 4,3 procent. Folktandvårdsnämnden ges också mandat att fatta beslut om tillfälliga taxor i samband med kampanjer och liknande.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Inera tillsatte under våren 2022 en utredning för att göra en genomlysning av behov, krav och förutsättningar för åldersgränser i alla 1177-tjänster som kräver inloggning, med målsättningen om att föreslå ett mer långsiktigt, ändamålsenligt och heltäckande ramverk än det nuvarande.
Digitala tjänster behöver utvecklas med hänsyn till unga patienters behov, vilket inkluderar vårdnadshavares delaktighet eftersom minderåriga inte är helt autonoma användare. Samtidigt ska hänsyn tas till barnets önskan om delaktighet och till ett ökat behov av självständighet och integritet i takt med stigande ålder. Utredningens förslag är att regionerna antar en gemensam målbild för unga invånare som innefattar en inriktning mot nya åldersgränser vid inloggning till 1177-tjänster.
Förslag till målbild för barn, unga och vårdnadshavare i 1177-tjänster:
• Barn, unga och vårdnadshavare ska fullt ut kunna vara delaktiga i god och nära vård med stöd av digitala tjänster. Utgångspunkten är varje enskilt barns behov och förutsättningar.
• När minderåriga möter hälso- och sjukvården digitalt ska hänsyn tas till att de inte är fullt ut autonoma och har rätt till stöd av sina vårdnadshavare, samtidigt som de har rätt till skydd för sin personliga integritet och säkerhet.
• I kommande tjänsteutveckling ska särskild hänsyn tas till barns, ungas och
vårdnadshavares användarbehov, både när det gäller tjänsternas utformning och deras innehåll. Digitala invånartjänster som verktyg för personcentrerad och nära vård ska omfattas av hälso- och sjukvårdens rutiner, processer och kunskapsstöd
Förslag till inriktning för åldersgränser i 1177-tjänster
• Barn kan självständigt kontakta vården digitalt utan nedre åldersgräns. För tjänster som kräver säker identifiering behöver barnet ha en giltig e-legitimation. Hälso- och sjukvården ska ha rutiner för att bemöta barn digitalt, göra risk- och mognadsbedömning även vid digital kontakt och vid behov informera vårdnadshavare.
• Vårdnadshavare kan kontakta vården digitalt för sitt barns räkning fram till att barnet fyller 18 år.
• Från 13 års ålder får barn generell tillgång till all sin personliga journalinformation. Barn kan få tillgång tidigare efter individuell bedömning.
• Vårdnadshavare har generell tillgång till barnets personliga journalinformation fram till att barnet fyller 15 år. Vårdnadshavare kan få tillgång längre efter individuell bedömning, särskilt då det gäller barn och unga med betydande kognitiva funktionsnedsättningar.
• Hälso- och sjukvårdspersonal kan, då det är relevant, tillfälligt undanhålla specifika uppgifter från digital visning, både för barnet själv och för vårdnadshavare.
• Barn och unga kan från 13 års ålder försegla eller blockera sina digitala tjänster själva. Hälso- och sjukvårdspersonal kan också tillfälligt försegla och blockera tjänster för barn eller vårdnadshavare oavsett ålder.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafikens tilläggsavgift för resenärer som inte har ett giltigt färdbevis när de reser med någon av Länstrafikens bussar ligger i dagsläget på 1 000 kronor för samtliga färdbevis och prisgrupper. Detta har gällt sedan 8 januari 2018.
Mellan åren 2018 och 2022 har Länstrafiken utvecklats, fått nya bussar, utvecklat nya koncept, genomfört prishöjningar på biljetter och resekort. Länstrafiken har stått inför stora utmaningar till följd av covid-19 pandemin som utbröt våren 2020, med intäktsbortfall som följd. Tilläggsavgiften har legat konstant på 1 000 kronor.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner Mälardalen AB ägs av Region Örebro län genom Region Örebro läns förvaltnings AB med 24,5 procent. Tidigare har nya ägaranvisningar utkommit varje år där ägarna tydliggjort sina gemensamma intentioner avseende inriktningen av och mål för bolagets verksamhet.
Nu föreslås en långsiktig ägaranvisning som inte behöver ändras varje år. Anvisningen föreslås därför beslutas att gälla till dess att en ny ägaranvisning överlämnas.
En del mindre förändringar i ägaranvisningen föreslås. Ett omarbetat stycke med fokus på samarbete och samverkan inom Almikoncernen har tillkommit. Syftet är att erbjuda hela Almis verksamhet och kompetens för företagens bästa samt agera som ett Almi gentemot regionala intressenter och marknaden.
Referens till målgruppsmodellen har utgått för att omhändertas inom ramen för arbetet med målstrukturen.
Den tidigare skrivningen om att följa den pågående utvecklingen av corona-utbrottet är ersatt av en mer generell riktlinje om att följa utvecklingen i omvärlden och löpande anpassa verksamheten därefter.
Ett nytt stycke är tillagt för att lyfta det regionala tillväxtarbete och kopplingen till den regionala utvecklingsstrategin. Stycket lyfter också exportsamverkan.
Det finns nu också en tydligare skrivning om att affärsutvecklingsverksamhet som bedrivs inom ramen för projekt och andra uppdrag ska godkännas av samtliga ägare och av bolagets styrelse, som ska säkerställa att uppdragen ligger i linje med ägaranvisningen.
Region Örebro läns anslag till bolaget var 2018-2021 samma,
7 220 840 kronor. Ägarna kom förra året överens om att utöka finansieringen med totalt 1 224 490 kronor. För Region Örebro läns del blev detta en ökning på 300 000 kronor för år 2022. Behovet av en ökad finansiering förklarades främst av Almis ökade kreditstock. Finansieringen för Region Örebro län föreslås inför 2023 vara oförändrad mot 2022, det vill säga 7 520 840 kronor.Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har sedan hösten 2021 arbetat med en översyn av regelverket för Region Örebro läns sjukresor. Syftet med översynen är att modernisera dagens regelverk och anpassa innehållet med dagens krav och förutsättningar. Förslagen på förändringar i regelverket har varit ute på remiss inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Folktandvården, rådet för funktionshinderfrågor samt internt inom Område Trafik- och samhällsplanering.
Arbetet har lett fram till vissa förslag på förändringar i regelverket.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
759kb Ladda ner dokument
-
-
Ola Karlsson (M) har inkommit med en motion om att Region Örebro län ska säkerställa att regionens finansiella placeringar sker på ett sätt så att inget aktivt uteslutande av företag som tillverkar försvarsmateriel för försvar av frihet och demokrati sker.
Sammanfattningsvis motiveras förslaget med att Rysslands krig i Ukraina visar att det både är hållbart och moraliskt rätt att tillverka försvarsmateriel och vapen som används för att försvara frihet och demokrati. Region Örebro län bör därför avveckla hinder och förbud mot att placera regionens pengar i sådan försvarsindustri och vidare aktivt välja bort förvaltare som inte tillåter sådana placeringar.
Regionstyrelsen instämmer i att varje land har rätt till självförsvar, i enlighet med FN:s stadgar. Rysslands krig i Ukraina har ytterligare fört ljus över vikten av fungerande demokratier.
Region Örebro läns finanspolicy är beslutad av regionfullmäktige 2020-06-17 (19RS9816). Policyn anger att regionen ska undvika placeringar i bolag där en del av omsättningen kommer från produktion av tobak, alkoholvaror, pornografi, kontroversiella vapen och fossila bränslen. Kontroversiella vapen omfattar bland annat kärnvapen, klustervapen och personminor. Finanspolicyn utesluter därmed inte placeringar i bolag inom andra typer av försvarsmateriel och vapen.
Regionen placerar sitt kapital i olika fonder på kapitalmarknaden. Detta innebär en hög grad av diversifiering och därmed minskade finansiella risker. Genom att investera i fonder används förvaltarnas erfarenhet, kompetens samt finansiella- och hållbarhetsmässiga analyser. Det innebär samtidigt att regionens placeringar följer med i marknadsutvecklingen gällande vad som anses vara hållbara placeringar, så länge utvecklingen ryms inom finanspolicyns krav.
I praktiken har exkludering av sektorerna tobak, alkoholvaror, pornografi, vapen och fossila bränslen blivit norm på kapitalmarknaden i Sverige. Det innebär att fondmarknaden grovt kan indelas i en grupp av fonder där samtliga ovan sektorer är exkluderade och en annan grupp där ingen exkludering sker. Ytterst få fonder implementerar endast ett eller ett antal av dessa sektorexkluderingar. Det fondutbudet, åtminstone än så länge, är för begränsat för att erhålla en diversifierad portfölj.
Att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp särskilda fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och inte alltid möjligt mot bakgrund av de volymer regionen förvaltar. Utbudet av fonder som regionen har att tillgå är därför i praktiken styrt av kapitalmarknaden.
Sammantaget utgör nuvarande finanspolicy inget hinder för investeringar i vapen- och försvarsindustrin. De exkluderingar av sektorer som ur ett hållbarhetsperspektiv inte anses etiska eller hållbara har blivit en norm på den svenska kapitalmarknaden. Detta innebär att även om finanspolicyn inte exkluderar vapen- och försvarsindustrin, är möjligheterna ytterst begränsade att investera i denna sektor då den är exkluderad i marknadens utbud. Alla andra alternativ leder till både ökad kostnad och ökad risk.
- Alternativet att regionen själv investerar medel i enskilda bolag skulle medföra betydande kostnadsökningar för administration av denna verksamhet samt betydligt högre risk, t.ex. ökad finansiella och operationella risker.
- Alternativet att uppdra åt en extern förvaltare att sätta upp en eller flera fonder utifrån regionens egna hållbarhetskrav är dyrt och dessutom ytterst tveksamt om det är genomförbart mot bakgrund av de relativt sett små volymer regionen placerar.
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att motionen förklaras besvarad med hänvisning till
- att nuvarande finanspolicy inte innebär hinder eller förbud mot investeringar i försvarsindustrin.Bilagor
-
Anmälningsärenden:
1. Forskningschefen har fattat beslut om chefsförordnande för verksamhetschef vid universitetssjukvårdens forskningscentrum under perioden 2022-11-15 – 2023-08-31, 22RS7726.
2. Verksamhetschef på Universitetssjukvårdens forskningscentrum FOU har fattat beslut om chefsavtal för biträdande verksamhetschef vid Område forskning och utbildning (UFC), 22RS10239.
3. Regionservice har överlämnat sammanställning över tillsvidareanställningar under september-oktober 2022, 22RS151.
4. Regionservice har överlämnat sammanställning av beviljade bisysslor under september 2022, 22RS191.
5. T.f. förvaltningschef Regionservice har fattat beslut om skriftlig varning, 22RS6938, 22RS7555.
6. T.f. förvaltningschef Regionservice har fattat beslut om avstängning från arbete, 22RS8354.
7. Förvaltningschefen Regionservice har fattat beslut om löneändring under pågående avtalsperiod, 22RS9617.
8. Förvaltningschefen för Regionservice har fattat beslut om skriftlig varning, disciplinåtgärd enligt 11 § AB, 22RS10804.
9. Områdeschefen för nära vård har fattat beslut om lönetillägg, 22RS9598, 22RS9912, 22RS9913, 22RS10010, 22RS10011.
10. Områdeschefen för psykiatri har fattat beslut om lönetillägg, 22RS232-40.
11. Områdeschefen för psykiatri har fattat beslut om avgiftsbefrielser, lagen om psykiatrisk tvångsvård, 22RS10270, 22RS10268.
12. Regiondirektören har fattat följande beslut om beviljande av bidrag med 25.000 kronor till Örebro Medicinhistoriska sällskap för år 2022, 22RS8893.
13. Tandvårdsdirektören har fattat beslut om organisationsförändringar inom Folktandvården.
Meddelandeärenden:
1. Sveriges Kommuner och Regioner och överlämnat:
- cirkulär 22:38, En primärvårdsreform, 22RS10552,
- cirkulär 22:45, Värdesäkring läkare 2023, 22RS11061,
- cirkulär 22:46, Åldershöjningar 2023 AGS-KL, TFA-KL,
- cirkulär 22:47, Automatiserat beslutfattande och ny lag om proportionella val i kommuner och regioner, 22RS1181.
2. Länsstyrelsen Örebro län har överlämnat:
- 18FS 2022:13, Föreskrifter om upphävande av vattenskyddsområdet Mullhyttan med tillhörande föreskrifter i Lekebergs kommun,
- 18FS 2022:14, Föreskrifter om upphävande av vattenskyddsområdet Fjugesta med tillhörande föreskrifter Lekebergs kommun.
3. Protokoll
- Svealandstrafiken AB 2022-09-22,
- Rådet för funktionshinderfrågor 2022-10-10,
- Regionstyrelsens arbetsutskott 2022-10-14.
4. Pia Lindahl är tillförordnad förvaltningschef Folktandvården under Idakajsa Sands ledighet 2022-11-01 – 2022-11-03.
5. Robert Kaivanto är tillförordnad förvaltningschef för Företagshälsa och Tolkförmedling under Caroline Balkstedts ledighet 2022-12-22 – 2022-12-28.
6. Finansrapport oktober 2022, 22RS1225.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
705kb Ladda ner dokument
-
972kb Ladda ner dokument
-
-
§ 172
Regiondirektörens information
-
§ 173
Regionstyrelsens seminarium, presentation av nämndernas verksamhetsplaner med budget 2022 utifrån regionstyrelsens uppsiktsplikt