Möte 2022-02-02
-
1
Protokollsjustering
-
2
Anmälan av medborgarförslag om förändring till hur reseersättning hanteras inom regionen vid svåra sjukdomar
Anmäls att ett medborgarförslag om förändring till hur reseersättning hanteras inom regionen vid svåra sjukdomar har inkommit till Region Örebro län den
15 december 2021.
Medborgarförslaget har överlämnat till Regional utveckling för beredning.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag om skyddad cykelbana intill länsväg 690 mellan Kumla och Örebro har inkommit till Region Örebro län den 17 januari 2022.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Regional tillväxt område trafik och samhällsplanering.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Charlotte Edberger (C) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ersättare i Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige från och med 2022-03-01.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafiken Mälardalen AB (organisationsnummer 556598-4910) är till lika delar ägt av de tre bolagen Länstrafiken Örebro AB, Länstrafiken Sörmland AB och Västmanlands Lokaltrafik AB.
Bolagets uppgift har varit att erbjuda administrativa tjänster till Länstrafikbolag, att biträda med planering och upphandling av trafiklösningar för kollektiv persontrafik både lokalt och regionalt, skolskjutsar, färdtjänst och annan förekommande trafik, samt att samordna sådan trafik mellan länen. Bolagets verksamhet har upphört och har ingen personal anställd.
Under de senaste åren utgörs bolagets kostnader av pensionskostnader för tidigare anställd personal samt administrativ kostnad. Bolaget köper administrativa tjänster av Region Örebro län. Uppkomna kostnader faktureras löpande och betalas av ägarna, av likviditetsskäl en gång per månad.
Bolagets egna kapital uppgår till 207 tusen kronor. Bolaget har tecknat pensionsavtal med KPA gällande kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring. Avtalet innebär ett långsiktigt åtagande och en årlig kostnad. Den årliga kostnaden kan variera.
Befintligt pensionsavtal föreslås övertas av Region Örebro län och gäller till den dag då sista pensionsutbetalningen från försäkringen skett. Avtalet innebär ett framtida åtagande att betala eventuella kompletteringspremier till KPA baserat på om pensionsförmånerna inte motsvarar vad den försäkrade har rätt till. Pensionsskulden är försäkringslöst så ingen skuld övertas. Framtida pensionskostnader kopplat till pensionsavtalet ska även fortsättningsvis i lika delar betalas av respektive ägare. Fakturering av denna kostnad kan ske en gång per år.
Bolaget bedriver ingen verksamhet men medför ändå en administrativ kostnad för ägarna. Mot bakgrund av detta finns skäl att likvidera bolaget.
Beslut om likvidation tas på bolagsstämman och ska baseras på detta förslag:
• motivet till likvidation är att bolagets verksamhet har upphört. Alternativet till likvidation är att bolaget inte likvideras vilket innebär en fortsatt årlig administrativ kostnad för ägarna,
• likvidationen föreslås gälla från maj 2022 (sker i samband med bolags-stämma),
• beräknade tidpunkten för skiftet är november 2022 (cirka sex månader efter bolagsstämman beslutat om likvidation),
• skiftesbeloppets storlek beräknas till cirka 79 000 kronor (de tillgångar som finns kvar att skifta ut till ägarna efter det att skulderna är reglerade). Skiftesbeloppet ska fördelas lika mellan ägarna,
• till likvidator föreslås Clas Rosdahl (advokat, advokatbyrå Lindahl).
Företrädare för Region Örebro län vid den extra bolagsstämman i Länstrafiken Mälardalen AB, föreslås rösta i linje med redovisat förslag till beslut om likvidation.
Beslut om likvidation ska även fattas i ägarbolagens styrelser.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns helägda dotterbolag Länsgården Fastigheter AB har av regionfullmäktige getts i uppdrag att avyttra fastigheter som inte ingår i vård- och omsorgsuppdraget i syfte att öka fokuseringen på grunduppdraget samt att frigöra kapital för kommande investeringar.
Länsgården Fastigheter AB har fått ett bud på fastigheten Grillgården 3 som består av hyreslägenheter. Budet motsvarar bolagets marknadsvärdering av fastigheten. Fastigheten kommer att säljas genom att Länsgården Fastigheter AB bildar ett dotterbolag som säljer samtliga aktier till köparen.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har från idrottsföreningarna Almby IK och Hagaby GoIF fått in en ansökan om ekonomiskt stöd och sjukvårdsresurser på plats under tävlingsdagarna för orienteringsstafetten 10MILA i Ånnaboda den 7-8 maj 2022.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har gjort en bedömning av förfrågan om sjukvårdsresurser och bedömer att man kan stötta med både personal samt materiel utefter de behov som arrangörer specificerat. Stödet beräknas vara värt 250 000 kronor. Stödet ges under förutsättning att omständigheterna kring pandemin tillåter.
Region Örebro län är av uppfattningen att även om arrangemanget inte är ett världs-, europa-, eller svenskt mästerskap så är det av en sådan omfattning att det anses motiverat att stötta tävlingen med sjukvårdsresurser.
Region Örebro län har dessutom sedan 2016 en avsiktsförklaring (15RS6570-1) med Örebro läns idrottsförbund, ÖLIF, som bland annat innebär att Region Örebro län vid större publika evenemang kan delta vid en riskbedömning och vid behov bidra till hälso- och sjukvårdsinsatser, till exempel ambulans och personal på plats.
Region Örebro läns syfte med att stötta arrangören är att bistå med sjukvårdsresurser för ett tryggt och säkert arrangemang för deltagare, funktionärer och besökare. Därför är ett marknadsföringsstöd inte aktuellt som i detta sammanhang skulle innebära ekonomiskt stöd i syfte att Region Örebro län exponeras i arrangörens kanaler liksom på själva arrangemanget.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
8
Överenskommelser mellan staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) om nationell testning och smittspårning för, samt vaccinering mot, covid-19 2022
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har träffat överenskommelser om dels nationell testning och smittspårning för, och dels vaccination mot, covid-19 2022.
Av överenskommelserna framgår i huvudsak följande:
Sverige behöver under 2022 ha en ändamålsenlig testning och smittspårning avseende covid-19 som en del i arbetet med att begränsa smittspridningen i landet efter rekommendationer och vägledningar från Folkhälsomyndigheten. Parterna är överens om att arbeta med ett förtroendebaserat förhållningssätt och hög kostnadseffektivitet.
Regioner ska fortsatt kunna erbjuda avgiftsfri PCR-testning till personer i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ersätts för detta med en schablon på 1.100 kronor. Avsikten är att testning ska ske så snart som möjligt och att svar ges så fort som möjligt i syfte att bryta smittkedjor.
Målet för vaccinationsarbetet i Sverige mot covid-19 är att förhindra allvarlig sjukdom och död samt att minska risken för smittspridning. Vaccinationsarbetet ska även fortsatt genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och prioritetsordning. Parternas målsättning är en hög och jämnt fördelad vaccinationstäckning i hela den del av befolkningen som rekommenderas vaccination mot covid-19 både avseende grundvaccination och vaccination med påfyllnadsdos.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
-
9
Handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare med ersättning enligt LOL, LOF, LOU samt LOV psykoterapi.
Hälsovalsenheten använder rapporten modell för fördjupad uppföljning dnr:16RS2865 i sitt arbete med uppföljning av privata vårdgivare.
Modellen tar avstamp ifrån Region Örebro läns övergripande program dnr: 21RS11375 för uppföljning och insyn av verksamhet som utförs av privata vårdgivare på uppdrag av Region Örebro län. Det finns också ett reglemente och riktlinje för intern styrning och kontroll som ska verka för en effektiv ledning och styrning från politik till verksamhetsledning.
Modellen utgår ifrån Sveriges Kommuner och Regioners modell för fördjupade uppföljningar som är ett praktiskt stöd för regionerna i arbetet med att utveckla en fördjupad uppföljning av utförare inom hälso- och sjukvården, i huvudsak privata utförare.
I samband med denna revidering av modellen så ändras namnet till handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare. Inga större förändringar har gjorts i samband med revideringen.
För fullständighetens skull skall det anmärkas att regionen har en rutin för särskild uppföljning inom Hälsoval.
Handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare beskriver syftet med uppföljning och hur den ska genomföras.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
10
Uppföljning av privata vårdgivare 2020/2021 med ersättning enligt LOL, LOF, LOU samt LOV psykoterapi
Nämnderna ska, i enlighet med kommunallagen (KL) 6 kap. 7 §, var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de föreskrifter som gäller för verksamheten. Nämnderna ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller när vården av en kommunal angelägenhet med stöd av KL 3 kap. 12 § har lämnats över till någon annan, till exempel en privat vårdgivare.
Verksamhet enligt den så kallade nationella taxan är inte likställd med sådan kommunal angelägenhet som anges ovan. Rätten att verka enligt dessa lagar är givna av staten och inte av regionerna. Inte desto mindre har regionen ett planeringsansvar som även inkluderar den hälso- och sjukvård som erbjuds av privata vårdgivare enligt nationella taxan vilket framgår av 7 § i hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Region Örebro län ska säkerställa att vården bedrivs enligt vetenskap och beprövad erfarenhet samt patientsäkert och kostnadseffektivt oavsett om verksamheten drivs i egenregi eller av privat utförare. Uppföljning är ett sätt att säkerställa att patienterna får bästa möjliga hälso- och sjukvård och att verksamheterna sköts på ett ändamålsenligt och effektivt sätt utan ekonomiska oegentligheter. Uppföljning sker dels genom löpande uppföljning, dels genom fördjupade uppföljningar på förekommen anledning.
Region Örebro län betalade ut ersättning under 2020 till en specialistvårdsmottgning (Capio läkargruppen AB) samt 11 läkare, 25 fysioterapeuter, två gruppmottagningar för fysioterapi, en samtalsmottagning, två lymfterapeuter, sex naprapater och 32 psykoterapeuter.
Besökstatistiken granskades inom samtliga avtal inom nationella taxan. Löpande uppföljning utfördes kontinuerligt på övriga vårdgivare. Enkätuppföljningar genomfördes på naprapaterna, lymfterapeuterna samt gruppmottagningar för fysioterapi. På grund av coronapandemin har inga samverkansmöten eller individuella uppföljningsmöten genomförts.
Hälsovalsenheten genomförde två fördjupade uppföljningar på en fysioterapeut (se journalgranskningsrapport dnr 20RS11672) och en LOV psykoterapeut (se journalgranskningsrapport dnr 21RS1086).
Utfallet av den fördjupade uppföljningen på fysioterapeuten blev att vårdgivaren IVO anmäldes, polisanmäldes samt fick återbetala 185 000 kr till regionen. Vårdgivaren fick också inkomma med en handlingsplan för att visa hur vårdgivaren ska driva verksamheten i enlighet med de regler som gäller.
Utfallet av den fördjupade uppföljningen på LOV psykoterapeuten blev att regionen avslutade avtalet i förtid och vårdgivaren fick återbetala 74 752 kr till regionen.
Region Örebro län betalade ut ersättning under 2021 till en specialistvårdsmottagning (Capio läkargruppen AB) samt 12 läkare, 25 fysioterapeuter, två gruppmottagningar för fysioterapi, en samtalsmottagning, två lymfterapeuter, sex naprapater och 33 psykoterapeuter.
Under 2021 har Hälsovalsenheten genomfört en systematiskt löpande uppföljning avseende behandlingsstatistik av vårdgivarna på nationella taxan. Övriga privata vårdgivare har följts upp på en övergripande nivå. Naprapaterna, Lymfterapeuterna samt LOU upphandlade fysioterapimottagningar har följts upp med enkäter.
Avvikelser har hittats på två fysioterapeuter på nationella taxan. En av vårdgivarna är en vårdgivare som vi tidigare har utfört en uppföljning på. När vi granskar statistiken så visar det sig att det inte är några inga större avvikelser utan vi väljer att avvakta och följa vårdgivarens besökstatistik . På den andra vårdgivaren är det sådana avvikelser att vi planerar för en fördjupad uppföljning efter årsskiftet.
Under 2021 har individuella uppföljningsmöten genomförts med ett antal vårdgivare samt ett samverkansmöte med LOV psykoterapeuterna.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har fått uppdraget att uppdatera regional utvecklingsstrategi för Örebro län. Föreliggande strategi uttrycker Örebro läns samlade vilja och fungerar som en gemensam plattform för länets aktörer. Strategin är en utgångspunkt för arbetet med hållbar regional utveckling de kommande åren och ger vägledning vid den fysiska planeringen.
Vår gemensamma vision är en attraktiv och pulserande region för alla, där stark konkurrenskraft, hög och jämlik livskvalitet och god resurseffektivitet är tre övergripande mål. Utvecklingsinsatser och investeringar ska leda till hög och jämlik livskvalitet för länets alla invånare och till stark konkurrenskraft. Samtidigt får inte de planetära gränserna överskridas, eftersom både människors hälsa och den ekonomiska utvecklingen är beroende av att ekosystemen är i balans. För att nå visionen är hållbarhetsintegrering av hela strategin och det faktiska genomförandet viktigt.
Strategin är en utgångspunkt och en gemensam vägvisare för hur Region Örebro län, länets kommuner, näringsliv, myndigheter, offentliga förvaltningar, universitet och civilsamhälle ska utveckla vårt län. Mot social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, med en god och jämlik livskvalitet för alla i Örebro län, både nu och i framtiden.
Strategins övergripande mål konkretiseras av 20 effektmål. Till varje effektmål kopplas två målsatta indikatorer. Genomförandet sker genom samverkan inom tio prioriterade områden och insatser inom områdena bidrar till de övergripande målen och effektmålen. Varje område beskriver nuläge, önskat läge 2030 och pekar ut tre strategiska inriktningar. Till några prioriterade områden finns regionala strukturbilder.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till tidsplan för verksamhetsplan med budget 2023 och uppföljning 2022.
Tidsplanen för verksamhetsplan med budget 2023 ska skapa förutsättning för en tydlig och transparent process att ta fram verksamhetsplan med budget för kommande verksamhetsår. Arbetet ska starta med ett omvärldsseminarium i samband med regionstyrelsens sammanträde i april 2022. Det utgör en del i underlag till förutsättningar för verksamhetsplan med budget som ska informeras om i regionstyrelsen i april. Förutsättningarna kompletteras enligt regeringens vårproposition och ny skatteunderlagsprognos i maj. Efter politisk beredning fattas beslut om verksamhetsplan med budget vid regionstyrelsens sammanträde i början av juni och regionfullmäktiges sammanträde senare i juni.
Nämndernas verksamhetsplaner ska beslutas i början av september 2022. Nämndernas verksamhetsplaner ska presenteras vid regionstyrelsens seminarium i oktober och november 2022 för att säkerställa regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Tidsplanen innehåller också beskrivning av uppföljning av verksamhetsplan med budget under år 2022. Det avser uppföljning av helår 2021 och uppföljning i form av periodrapporter, delårsrapport och uppföljning av helår avseende år 2022.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har på uppdrag av regeringen upprättat ett förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Planen innehåller medel till såväl underhåll som utveckling av den statliga infrastrukturen inklusive medel till länsplaner för regional transportinfrastruktur 2022-2033. Planförslaget beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under planperioden. Den statliga planeringsramen för åtgärder i transportinfrastrukturen uppgår till 799 miljarder kronor för perioden 2022–2033 och anges i 2021 års prisnivå. Medlen ska fördelas enligt följande:
- 165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar;
- 197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar;
-437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna.
Regeringens direktiv innehåller också specifika krav på att:
-de etapper av Norrbotniabanan som ingår i planen för 2018–2029 ska genomföras, och utbyggnad av den därefter kvarvarande delen Skellefteå–Luleå bör påbörjas under planperioden.
-Trafikverket ska öka sin kostnadskontroll och produktivitet med bakgrund av de stora kostnadsökningar och förseningar som skett för objekt i den gällande nationella planen
-Särskilda potter ska avsättas för åtgärder inom områdena trafiksäkerhet, näringslivets transporter och cykel.
Givet dessa direktiv översteg kostnadsanspråket för utvecklingsåtgärder redan från start den tilldelade ramen. Trafikverkets möjligheter att prioritera ytterligare namngivna åtgärder utöver redan beslutade och av regeringen angivna var alltså mycket begränsat. För Örebro län innebär detta att inga nya namngivna åtgärder prioriteras under planperioden utöver de som var prioriterade i gällande plan 2018-2029 samt fullföljandet av elväg Hallsberg-Örebro.
Planförslaget har en tyngdpunkt på vidmakthållande samt utveckling av järnvägssystemet där nära hälften av medlen används till vidmakthållande av vägar och järnvägar. Av de namngivna investeringarna (objektskostnad över 100 miljoner kronor) inklusive etapper till nya stambanor, som totalt utgör 40 procent av planen, används drygt 80 procent till järnvägsinvesteringar, 15 procent till väginvesteringar och resten till sjöfartsinvesteringar.
Trots att medlen till vidmakthållande av väg enligt förslaget ökar i jämförelse med planen 2018-2029 bedömer Trafikverket att anslagsnivåerna innebär att nedbrytningstakten kommer vara högre än åtgärdstakten. Bristande vidmakthållande kommer innebära en sämre funktionalitet framförallt i det lågtrafikerade vägnätet och de regionala banorna och få negativa effekter för tillgängligheten framförallt på landsbygden.
Trafikverket föreslår en ram för trimnings- och miljöåtgärder på 42 miljarder kr. Även om ramen föreslås öka med 5 miljarder kr jämfört med gällande plan är det ändå avsevärt mindre än de behov som Trafikverket beräknade i inriktningsplaneringen. Trafikverket skriver att man ”eftersom dessa åtgärder ofta är effektiva och ligger i linje med fyrstegsprincipen” skulle vilja avsätta en större ram, men att planeringsförutsättningarna inte medger det. I denna ram ingår också potter för medfinansiering av trafiksäkerhets- och cykelåtgärder i länsplanerna samt till stadsmiljöavtal som kan medfinansiera kommunala åtgärder för ökat hållbart resande.
Trafikverket föreslår att regeringen pekar ut fem prioriterade brister som ska utredas under planperioden inför framtagande av nästa nationella plan. En av dessa är fördjupad utredning av stråket Stockholm–riksgränsen–Oslo, kapacitetsproblem och långa restider.
I förslag till yttrande lyfts sammanfattningsvis följande synpunkter:
- Ett helhetsgrepp behövs för att åstadkomma ett planeringssystem som leder till en omställning av transportsystemet i linje med klimatmålen.
- Regeringen bör inför kommande planeringsomgångar formulera tydliga nationella mål för infrastrukturens funktion och tydliga målår för när dessa funktioner ska vara uppnådda, till exempel mål om ett 250km/h järnvägsnät i hela Sverige.
- Trafikverket har baserat sin planering på antagandet om ett scenario som innehåller redan beslutade och aviserade styrmedel och åtgärder inom transportsektorn, dessa politiska beslut och åtgärder måste regeringen genomföra. Regeringen måste också aktivt agera inom andra politikområden för att möjliggöra omställning till ett hållbart transportsystem i tid för att nå klimatmålen.
- Trafikverkets skrivning om att finansiera de nya stambanorna i särskild ordning utanför anslaget till nationell plan bör hörsammas.
- Det behövs mer utrymme för att prioritera kostnadseffektiva åtgärder som höjer kapaciteten i alla delar av järnvägssystemet, inte minst på Mälarbanan och järnvägen genom Örebro.
- Ytterligare medel bör prioriteras till vidmakthållande.
- Länsplanernas ramar måste öka.
- Finansiering av steg 1- och 2-åtgärder med medel från länsplaner och nationell plan måste möjliggöras.
- Uppdrag om fortsatt utredning av bristen Oslo-Sthlm bör formuleras på sådant sätt att det går i linje med åtgärdsvalsstudien från 2017.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Degerfors kommun har arbetat fram nya förslag till avfallsplan samt renhållningsföreskrifter för kommunen. De båda förslagen har skickats på remiss och Region Örebro län har inbjudits att lämna synpunkter på dessa. Region Örebro län har inga synpunkter på förslagen.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
15
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att Region Örebro län ska stärka EU-samarbeten i länet
Wilhelm Sundman (L) har inkommit med en motion. I motionen föreslås att Region Örebro län ska utreda förutsättningarna att stärka stödet till länets aktörer gällande samarbeten kopplat till Europeiska unionens fonder och program.
I förslaget till svar presenteras Region Örebro läns arbete med EU-samarbetet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
-
16
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att införa en psykiatriambulans i Region Örebro län
En motion har inkommit från Willhelm Sundman (L) till Region Örebro län om behovet av att inrätta en verksamhet i form av en psykiatriambulans.
I förslag till svar återges den satsning som Region Örebro län har valt att göra på ett team, en mobil resurs för suicidprevention, som arbetar på flera olika sätt. Med förebyggande insatser, med patienter, kartläggning av behovet av en akutresurs samt det pågående arbetet med att ta fram en struktur för ett anhörigstöd. Genom en bred samverkan med de verksamheter som arbetar med akuta insatser, som polis- ambulans och brandkårspersonal, säkras bemötandet gentemot de personer som lider av akut psykisk ohälsa.
Inom Region Örebro län skulle en psykiatriambulans inte ha tillräcklig beläggning för att vara kostnadseffektiv.
Förslag till beslut är att motionen anses besvarad.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län är en av stiftarna till Stiftelsen Erik Rosenbergs naturvårdsfond. Stiftelsen delar ut naturvårdspris – Erik Rosenbergpriset - till personer som utfört särskilt förtjänstfullt arbete till fromma för naturvården i Sverige.
Stiftelsens styrelse har nu tillskrivit stiftarna med önskan om att de tillstyrker en upplösning av Stiftelsen, att återstående medel överförs till Närkes ornitologiska förening samt att föreningen blir ny huvudman för Erik Rosenbergpriset. Stiftelsens styrelse anser att detta förfarande är det bästa alternativet för att långsiktiga säkra möjligheterna till utdelande av naturvårdspris. Närkes ornitologiska förening har förklarat sig villig att bli ny huvudman för priset.
Regionstyrelsen föreslås tillstyrka förslaget.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat beslut om svar på remissen Vaccinationsbevis på serveringsställen och i andra verksamheter, smittskyddsåtgärder i långväga kollektivtrafik och förlängning av begränsnings- och serveringsförordningar, 21RS11893.
2. Regiondirektören har fattat beslut om:
- Förlängt förordnande som kommunikationsdirektör för tiden 2022-05-01 – 2026-04-30,
- Förlängt förordnande som chef för staben Digitalisering för tiden 2022-05-01 – 2024-04-30.
- Tilldelningsbeslut i upphandling av plattform och hårdvara för egenmonitorering, 21RS7912,
- Avtal för plattform och hårdvara för egenmonitorering, 21RS9402.
- Projektdirektiv för Regionhuset, administrativa lokaler för politisk ledning och administrativ verksamhet, Klostergatan 23 Örebro, 19RS9208,
- firmateckning i vissa fall, 21RS398-3.
- vidaredelegation av beslutsrätt i regional ledning under kanslichefens ledighet 2021-12-27 – 2022-01-02.
3. Kanslichefen har fattat reviderat beslut om arbete hemifrån, möte, konferenser, utbildningar, föreläsningar med mera, 20RS8648.
4. Regionjurist har beslutat om att avslå begäran om utlämnande av allmän handling, 21RS12147.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om:
- Avtal om bostad- och reseförmån, 21RS12606.
- Beslut om åtgärd för att upprätthålla verksamheten inom akutmottagningen USÖ och ortopedoperation USÖ, 21RS11393.
6. Områdeschefen för nära vård har fattat beslut om:
- Disciplinpåföljd – Skriftlig varning, AB § 11, 21RS10712.
- Lönetillägg, 21RS11992, 21RS7942, 21RS12601, 21RS12624, 21RS12626.
7. Regionservice har överlämnat:
- sammanställning över rekryteringar under november 2021, 21RS979-18
- sammanställning över beviljade bisysslor under november-december 2021, 21RS1939-11, 13.
8. Folktandvården har överlämnat:
- sammanställning över rekryteringar under november-december 2021.
Meddelandeärenden:
1. Jonas Claesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 2021-12-27 – 2022-01-05.
2. Camilla Almgren är tillförordnad förvaltningschef under Mehmed Hasanbegovics ledighet 2022-01-03 – 2022-01-09.
3. Carl-Fredrik Arnelund är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2021-12-27 – 2021-12-28.
4. Christer Ohlsson är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2021-12-23 och 2022-01-07.
5. Pia Lindahl är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2022-01-03 – 2022-01-05.
6. Protokoll
- Regionstyrelsens arbetsutskott, 2021-12-14,
- Pensionärsrådet, 2021-12-08,
- Etikrådet, 2021-12-02,
- Örebro Länsteater AB, 2021-11-26,
- Rådet för funktionshinderfrågor, 2021-12-14.
7. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2022,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar 2022,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Läkemedelsförmånerna 2022,
- Överenskommelse mellan Sveriges Kommuner och Regioner och regeringen kring Säker digital kommunikation,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges kommuner och regioner om Äldre - teknik, kvalitet och effektivitet med den äldre i fokus 2022.
8. 12. Synpunkter från medborgare, 21RS101-285, 287, 292, 294, 295, 22RS21-3, 12.
9. Arbetsmiljöverket har överlämnat
- Beslut om vite, 21RS2440.
10. Finans- och innehavsrapport för Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj december 2021.
11. Länsstyrelsen i Örebro län har fattat beslut om:
- 19FS 2021:10, Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsens i Västmanlands län (Vattenmyndigheten för Norra Östersjöns
vattendistrikts) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Norra Östersjöns vattendistrikt,
- 14FS 2021:43, Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsen i Västra Götalands läns (Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Västerhavets vattendistrikt,
- 08FS 2021:11,Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsen i Kalmar läns (Vattenmyndigheten för Södra Östersjöns vattendistrikt) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Södra Östersjöns vattendistrikt,
- Länsstyrelsen i Västra Götalands läns föreskrifter om ändring i Länsstyrelsen i Västra Götalands läns föreskrifter och allmänna råd (14 FS 2017:178) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
19
Regiondirektörens information
-
§ 1
Protokollsjustering
-
§ 2
Anmälan av medborgarförslag om förändring till hur reseersättning hanteras inom regionen vid svåra sjukdomar
Anmäls att ett medborgarförslag om förändring till hur reseersättning hanteras inom regionen vid svåra sjukdomar har inkommit till Region Örebro län den
15 december 2021.
Medborgarförslaget har överlämnat till Regional utveckling för beredning.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäls att ett medborgarförslag om skyddad cykelbana intill länsväg 690 mellan Kumla och Örebro har inkommit till Region Örebro län den 17 januari 2022.
Medborgarförslaget har överlämnats för beredning till Regional tillväxt område trafik och samhällsplanering. -
Charlotte Edberger (C) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ersättare i Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige från och med 2022-03-01.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafiken Mälardalen AB (organisationsnummer 556598-4910) är till lika delar ägt av de tre bolagen Länstrafiken Örebro AB, Länstrafiken Sörmland AB och Västmanlands Lokaltrafik AB.
Bolagets uppgift har varit att erbjuda administrativa tjänster till Länstrafikbolag, att biträda med planering och upphandling av trafiklösningar för kollektiv persontrafik både lokalt och regionalt, skolskjutsar, färdtjänst och annan förekommande trafik, samt att samordna sådan trafik mellan länen. Bolagets verksamhet har upphört och har ingen personal anställd.
Under de senaste åren utgörs bolagets kostnader av pensionskostnader för tidigare anställd personal samt administrativ kostnad. Bolaget köper administrativa tjänster av Region Örebro län. Uppkomna kostnader faktureras löpande och betalas av ägarna, av likviditetsskäl en gång per månad.
Bolagets egna kapital uppgår till 207 tusen kronor. Bolaget har tecknat pensionsavtal med KPA gällande kollektivavtalsgrundad förmånsbestämd pensionsförsäkring. Avtalet innebär ett långsiktigt åtagande och en årlig kostnad. Den årliga kostnaden kan variera.
Befintligt pensionsavtal föreslås övertas av Region Örebro län och gäller till den dag då sista pensionsutbetalningen från försäkringen skett. Avtalet innebär ett framtida åtagande att betala eventuella kompletteringspremier till KPA baserat på om pensionsförmånerna inte motsvarar vad den försäkrade har rätt till. Pensionsskulden är försäkringslöst så ingen skuld övertas. Framtida pensionskostnader kopplat till pensionsavtalet ska även fortsättningsvis i lika delar betalas av respektive ägare. Fakturering av denna kostnad kan ske en gång per år.
Bolaget bedriver ingen verksamhet men medför ändå en administrativ kostnad för ägarna. Mot bakgrund av detta finns skäl att likvidera bolaget.
Beslut om likvidation tas på bolagsstämman och ska baseras på detta förslag:
• motivet till likvidation är att bolagets verksamhet har upphört. Alternativet till likvidation är att bolaget inte likvideras vilket innebär en fortsatt årlig administrativ kostnad för ägarna,
• likvidationen föreslås gälla från maj 2022 (sker i samband med bolags-stämma),
• beräknade tidpunkten för skiftet är november 2022 (cirka sex månader efter bolagsstämman beslutat om likvidation),
• skiftesbeloppets storlek beräknas till cirka 79 000 kronor (de tillgångar som finns kvar att skifta ut till ägarna efter det att skulderna är reglerade). Skiftesbeloppet ska fördelas lika mellan ägarna,
• till likvidator föreslås Clas Rosdahl (advokat, advokatbyrå Lindahl).
Företrädare för Region Örebro län vid den extra bolagsstämman i Länstrafiken Mälardalen AB, föreslås rösta i linje med redovisat förslag till beslut om likvidation.
Beslut om likvidation ska även fattas i ägarbolagens styrelser.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro läns helägda dotterbolag Länsgården Fastigheter AB har av regionfullmäktige getts i uppdrag att avyttra fastigheter som inte ingår i vård- och omsorgsuppdraget i syfte att öka fokuseringen på grunduppdraget samt att frigöra kapital för kommande investeringar.
Länsgården Fastigheter AB har fått ett bud på fastigheten Grillgården 3 som består av hyreslägenheter. Budet motsvarar bolagets marknadsvärdering av fastigheten. Fastigheten kommer att säljas genom att Länsgården Fastigheter AB bildar ett dotterbolag som säljer samtliga aktier till köparen.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har från idrottsföreningarna Almby IK och Hagaby GoIF fått in en ansökan om ekonomiskt stöd och sjukvårdsresurser på plats under tävlingsdagarna för orienteringsstafetten 10MILA i Ånnaboda den 7-8 maj 2022.
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har gjort en bedömning av förfrågan om sjukvårdsresurser och bedömer att man kan stötta med både personal samt materiel utefter de behov som arrangörer specificerat. Stödet beräknas vara värt 250 000 kronor. Stödet ges under förutsättning att omständigheterna kring pandemin tillåter.
Region Örebro län är av uppfattningen att även om arrangemanget inte är ett världs-, europa-, eller svenskt mästerskap så är det av en sådan omfattning att det anses motiverat att stötta tävlingen med sjukvårdsresurser.
Region Örebro län har dessutom sedan 2016 en avsiktsförklaring (15RS6570-1) med Örebro läns idrottsförbund, ÖLIF, som bland annat innebär att Region Örebro län vid större publika evenemang kan delta vid en riskbedömning och vid behov bidra till hälso- och sjukvårdsinsatser, till exempel ambulans och personal på plats.
Region Örebro läns syfte med att stötta arrangören är att bistå med sjukvårdsresurser för ett tryggt och säkert arrangemang för deltagare, funktionärer och besökare. Därför är ett marknadsföringsstöd inte aktuellt som i detta sammanhang skulle innebära ekonomiskt stöd i syfte att Region Örebro län exponeras i arrangörens kanaler liksom på själva arrangemanget.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
§ 8
Överenskommelser mellan staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) om nationell testning och smittspårning för, samt vaccinering mot, covid-19 2022
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har träffat överenskommelser om dels nationell testning och smittspårning för, och dels vaccination mot, covid-19 2022.
Av överenskommelserna framgår i huvudsak följande:
Sverige behöver under 2022 ha en ändamålsenlig testning och smittspårning avseende covid-19 som en del i arbetet med att begränsa smittspridningen i landet efter rekommendationer och vägledningar från Folkhälsomyndigheten. Parterna är överens om att arbeta med ett förtroendebaserat förhållningssätt och hög kostnadseffektivitet.
Regioner ska fortsatt kunna erbjuda avgiftsfri PCR-testning till personer i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och ersätts för detta med en schablon på 1.100 kronor. Avsikten är att testning ska ske så snart som möjligt och att svar ges så fort som möjligt i syfte att bryta smittkedjor.
Målet för vaccinationsarbetet i Sverige mot covid-19 är att förhindra allvarlig sjukdom och död samt att minska risken för smittspridning. Vaccinationsarbetet ska även fortsatt genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer och prioritetsordning. Parternas målsättning är en hög och jämnt fördelad vaccinationstäckning i hela den del av befolkningen som rekommenderas vaccination mot covid-19 både avseende grundvaccination och vaccination med påfyllnadsdos.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
-
§ 9
Handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare med ersättning enligt LOL, LOF, LOU samt LOV psykoterapi.
Hälsovalsenheten använder rapporten modell för fördjupad uppföljning dnr:16RS2865 i sitt arbete med uppföljning av privata vårdgivare.
Modellen tar avstamp ifrån Region Örebro läns övergripande program dnr: 21RS11375 för uppföljning och insyn av verksamhet som utförs av privata vårdgivare på uppdrag av Region Örebro län. Det finns också ett reglemente och riktlinje för intern styrning och kontroll som ska verka för en effektiv ledning och styrning från politik till verksamhetsledning.
Modellen utgår ifrån Sveriges Kommuner och Regioners modell för fördjupade uppföljningar som är ett praktiskt stöd för regionerna i arbetet med att utveckla en fördjupad uppföljning av utförare inom hälso- och sjukvården, i huvudsak privata utförare.
I samband med denna revidering av modellen så ändras namnet till handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare. Inga större förändringar har gjorts i samband med revideringen.
För fullständighetens skull skall det anmärkas att regionen har en rutin för särskild uppföljning inom Hälsoval.
Handlingsplan för uppföljning av privata vårdgivare beskriver syftet med uppföljning och hur den ska genomföras.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
§ 10
Uppföljning av privata vårdgivare 2020/2021 med ersättning enligt LOL, LOF, LOU samt LOV psykoterapi
Nämnderna ska, i enlighet med kommunallagen (KL) 6 kap. 7 §, var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de föreskrifter som gäller för verksamheten. Nämnderna ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller när vården av en kommunal angelägenhet med stöd av KL 3 kap. 12 § har lämnats över till någon annan, till exempel en privat vårdgivare.
Verksamhet enligt den så kallade nationella taxan är inte likställd med sådan kommunal angelägenhet som anges ovan. Rätten att verka enligt dessa lagar är givna av staten och inte av regionerna. Inte desto mindre har regionen ett planeringsansvar som även inkluderar den hälso- och sjukvård som erbjuds av privata vårdgivare enligt nationella taxan vilket framgår av 7 § i hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Region Örebro län ska säkerställa att vården bedrivs enligt vetenskap och beprövad erfarenhet samt patientsäkert och kostnadseffektivt oavsett om verksamheten drivs i egenregi eller av privat utförare. Uppföljning är ett sätt att säkerställa att patienterna får bästa möjliga hälso- och sjukvård och att verksamheterna sköts på ett ändamålsenligt och effektivt sätt utan ekonomiska oegentligheter. Uppföljning sker dels genom löpande uppföljning, dels genom fördjupade uppföljningar på förekommen anledning.
Region Örebro län betalade ut ersättning under 2020 till en specialistvårdsmottgning (Capio läkargruppen AB) samt 11 läkare, 25 fysioterapeuter, två gruppmottagningar för fysioterapi, en samtalsmottagning, två lymfterapeuter, sex naprapater och 32 psykoterapeuter.
Besökstatistiken granskades inom samtliga avtal inom nationella taxan. Löpande uppföljning utfördes kontinuerligt på övriga vårdgivare. Enkätuppföljningar genomfördes på naprapaterna, lymfterapeuterna samt gruppmottagningar för fysioterapi. På grund av coronapandemin har inga samverkansmöten eller individuella uppföljningsmöten genomförts.
Hälsovalsenheten genomförde två fördjupade uppföljningar på en fysioterapeut (se journalgranskningsrapport dnr 20RS11672) och en LOV psykoterapeut (se journalgranskningsrapport dnr 21RS1086).
Utfallet av den fördjupade uppföljningen på fysioterapeuten blev att vårdgivaren IVO anmäldes, polisanmäldes samt fick återbetala 185 000 kr till regionen. Vårdgivaren fick också inkomma med en handlingsplan för att visa hur vårdgivaren ska driva verksamheten i enlighet med de regler som gäller.
Utfallet av den fördjupade uppföljningen på LOV psykoterapeuten blev att regionen avslutade avtalet i förtid och vårdgivaren fick återbetala 74 752 kr till regionen.
Region Örebro län betalade ut ersättning under 2021 till en specialistvårdsmottagning (Capio läkargruppen AB) samt 12 läkare, 25 fysioterapeuter, två gruppmottagningar för fysioterapi, en samtalsmottagning, två lymfterapeuter, sex naprapater och 33 psykoterapeuter.
Under 2021 har Hälsovalsenheten genomfört en systematiskt löpande uppföljning avseende behandlingsstatistik av vårdgivarna på nationella taxan. Övriga privata vårdgivare har följts upp på en övergripande nivå. Naprapaterna, Lymfterapeuterna samt LOU upphandlade fysioterapimottagningar har följts upp med enkäter.
Avvikelser har hittats på två fysioterapeuter på nationella taxan. En av vårdgivarna är en vårdgivare som vi tidigare har utfört en uppföljning på. När vi granskar statistiken så visar det sig att det inte är några inga större avvikelser utan vi väljer att avvakta och följa vårdgivarens besökstatistik . På den andra vårdgivaren är det sådana avvikelser att vi planerar för en fördjupad uppföljning efter årsskiftet.
Under 2021 har individuella uppföljningsmöten genomförts med ett antal vårdgivare samt ett samverkansmöte med LOV psykoterapeuterna.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har fått uppdraget att uppdatera regional utvecklingsstrategi för Örebro län. Föreliggande strategi uttrycker Örebro läns samlade vilja och fungerar som en gemensam plattform för länets aktörer. Strategin är en utgångspunkt för arbetet med hållbar regional utveckling de kommande åren och ger vägledning vid den fysiska planeringen.
Vår gemensamma vision är en attraktiv och pulserande region för alla, där stark konkurrenskraft, hög och jämlik livskvalitet och god resurseffektivitet är tre övergripande mål. Utvecklingsinsatser och investeringar ska leda till hög och jämlik livskvalitet för länets alla invånare och till stark konkurrenskraft. Samtidigt får inte de planetära gränserna överskridas, eftersom både människors hälsa och den ekonomiska utvecklingen är beroende av att ekosystemen är i balans. För att nå visionen är hållbarhetsintegrering av hela strategin och det faktiska genomförandet viktigt.
Strategin är en utgångspunkt och en gemensam vägvisare för hur Region Örebro län, länets kommuner, näringsliv, myndigheter, offentliga förvaltningar, universitet och civilsamhälle ska utveckla vårt län. Mot social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, med en god och jämlik livskvalitet för alla i Örebro län, både nu och i framtiden.
Strategins övergripande mål konkretiseras av 20 effektmål. Till varje effektmål kopplas två målsatta indikatorer. Genomförandet sker genom samverkan inom tio prioriterade områden och insatser inom områdena bidrar till de övergripande målen och effektmålen. Varje område beskriver nuläge, önskat läge 2030 och pekar ut tre strategiska inriktningar. Till några prioriterade områden finns regionala strukturbilder.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till tidsplan för verksamhetsplan med budget 2023 och uppföljning 2022.
Tidsplanen för verksamhetsplan med budget 2023 ska skapa förutsättning för en tydlig och transparent process att ta fram verksamhetsplan med budget för kommande verksamhetsår. Arbetet ska starta med ett omvärldsseminarium i samband med regionstyrelsens sammanträde i april 2022. Det utgör en del i underlag till förutsättningar för verksamhetsplan med budget som ska informeras om i regionstyrelsen i april. Förutsättningarna kompletteras enligt regeringens vårproposition och ny skatteunderlagsprognos i maj. Efter politisk beredning fattas beslut om verksamhetsplan med budget vid regionstyrelsens sammanträde i början av juni och regionfullmäktiges sammanträde senare i juni.
Nämndernas verksamhetsplaner ska beslutas i början av september 2022. Nämndernas verksamhetsplaner ska presenteras vid regionstyrelsens seminarium i oktober och november 2022 för att säkerställa regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Tidsplanen innehåller också beskrivning av uppföljning av verksamhetsplan med budget under år 2022. Det avser uppföljning av helår 2021 och uppföljning i form av periodrapporter, delårsrapport och uppföljning av helår avseende år 2022.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har på uppdrag av regeringen upprättat ett förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Planen innehåller medel till såväl underhåll som utveckling av den statliga infrastrukturen inklusive medel till länsplaner för regional transportinfrastruktur 2022-2033. Planförslaget beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas under planperioden. Den statliga planeringsramen för åtgärder i transportinfrastrukturen uppgår till 799 miljarder kronor för perioden 2022–2033 och anges i 2021 års prisnivå. Medlen ska fördelas enligt följande:
- 165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar;
- 197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar;
-437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna.
Regeringens direktiv innehåller också specifika krav på att:
-de etapper av Norrbotniabanan som ingår i planen för 2018–2029 ska genomföras, och utbyggnad av den därefter kvarvarande delen Skellefteå–Luleå bör påbörjas under planperioden.
-Trafikverket ska öka sin kostnadskontroll och produktivitet med bakgrund av de stora kostnadsökningar och förseningar som skett för objekt i den gällande nationella planen
-Särskilda potter ska avsättas för åtgärder inom områdena trafiksäkerhet, näringslivets transporter och cykel.
Givet dessa direktiv översteg kostnadsanspråket för utvecklingsåtgärder redan från start den tilldelade ramen. Trafikverkets möjligheter att prioritera ytterligare namngivna åtgärder utöver redan beslutade och av regeringen angivna var alltså mycket begränsat. För Örebro län innebär detta att inga nya namngivna åtgärder prioriteras under planperioden utöver de som var prioriterade i gällande plan 2018-2029 samt fullföljandet av elväg Hallsberg-Örebro.
Planförslaget har en tyngdpunkt på vidmakthållande samt utveckling av järnvägssystemet där nära hälften av medlen används till vidmakthållande av vägar och järnvägar. Av de namngivna investeringarna (objektskostnad över 100 miljoner kronor) inklusive etapper till nya stambanor, som totalt utgör 40 procent av planen, används drygt 80 procent till järnvägsinvesteringar, 15 procent till väginvesteringar och resten till sjöfartsinvesteringar.
Trots att medlen till vidmakthållande av väg enligt förslaget ökar i jämförelse med planen 2018-2029 bedömer Trafikverket att anslagsnivåerna innebär att nedbrytningstakten kommer vara högre än åtgärdstakten. Bristande vidmakthållande kommer innebära en sämre funktionalitet framförallt i det lågtrafikerade vägnätet och de regionala banorna och få negativa effekter för tillgängligheten framförallt på landsbygden.
Trafikverket föreslår en ram för trimnings- och miljöåtgärder på 42 miljarder kr. Även om ramen föreslås öka med 5 miljarder kr jämfört med gällande plan är det ändå avsevärt mindre än de behov som Trafikverket beräknade i inriktningsplaneringen. Trafikverket skriver att man ”eftersom dessa åtgärder ofta är effektiva och ligger i linje med fyrstegsprincipen” skulle vilja avsätta en större ram, men att planeringsförutsättningarna inte medger det. I denna ram ingår också potter för medfinansiering av trafiksäkerhets- och cykelåtgärder i länsplanerna samt till stadsmiljöavtal som kan medfinansiera kommunala åtgärder för ökat hållbart resande.
Trafikverket föreslår att regeringen pekar ut fem prioriterade brister som ska utredas under planperioden inför framtagande av nästa nationella plan. En av dessa är fördjupad utredning av stråket Stockholm–riksgränsen–Oslo, kapacitetsproblem och långa restider.
I förslag till yttrande lyfts sammanfattningsvis följande synpunkter:
- Ett helhetsgrepp behövs för att åstadkomma ett planeringssystem som leder till en omställning av transportsystemet i linje med klimatmålen.
- Regeringen bör inför kommande planeringsomgångar formulera tydliga nationella mål för infrastrukturens funktion och tydliga målår för när dessa funktioner ska vara uppnådda, till exempel mål om ett 250km/h järnvägsnät i hela Sverige.
- Trafikverket har baserat sin planering på antagandet om ett scenario som innehåller redan beslutade och aviserade styrmedel och åtgärder inom transportsektorn, dessa politiska beslut och åtgärder måste regeringen genomföra. Regeringen måste också aktivt agera inom andra politikområden för att möjliggöra omställning till ett hållbart transportsystem i tid för att nå klimatmålen.
- Trafikverkets skrivning om att finansiera de nya stambanorna i särskild ordning utanför anslaget till nationell plan bör hörsammas.
- Det behövs mer utrymme för att prioritera kostnadseffektiva åtgärder som höjer kapaciteten i alla delar av järnvägssystemet, inte minst på Mälarbanan och järnvägen genom Örebro.
- Ytterligare medel bör prioriteras till vidmakthållande.
- Länsplanernas ramar måste öka.
- Finansiering av steg 1- och 2-åtgärder med medel från länsplaner och nationell plan måste möjliggöras.
- Uppdrag om fortsatt utredning av bristen Oslo-Sthlm bör formuleras på sådant sätt att det går i linje med åtgärdsvalsstudien från 2017.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Degerfors kommun har arbetat fram nya förslag till avfallsplan samt renhållningsföreskrifter för kommunen. De båda förslagen har skickats på remiss och Region Örebro län har inbjudits att lämna synpunkter på dessa. Region Örebro län har inga synpunkter på förslagen.
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
§ 15
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att Region Örebro län ska stärka EU-samarbeten i länet
Willhelm Sundman (L) har inkommit med en motion. I motionen föreslås att Region Örebro län ska utreda förutsättningarna att stärka stödet till länets aktörer gällande samarbeten kopplat till Europeiska unionens fonder och program.
I förslaget till svar presenteras Region Örebro läns arbete med EU-samarbetet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Besvarande av motion från Willhelm Sundman (L) om att införa en psykiatriambulans i Region Örebro län
En motion har inkommit från Willhelm Sundman (L) till Region Örebro län om behovet av att inrätta en verksamhet i form av en psykiatriambulans.
I förslag till svar återges den satsning som Region Örebro län har valt att göra på ett team, en mobil resurs för suicidprevention, som arbetar på flera olika sätt. Med förebyggande insatser, med patienter, kartläggning av behovet av en akutresurs samt det pågående arbetet med att ta fram en struktur för ett anhörigstöd. Genom en bred samverkan med de verksamheter som arbetar med akuta insatser, som polis- ambulans och brandkårspersonal, säkras bemötandet gentemot de personer som lider av akut psykisk ohälsa.
Inom Region Örebro län skulle en psykiatriambulans inte ha tillräcklig beläggning för att vara kostnadseffektiv.
Förslag till beslut är att motionen anses besvarad.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län är en av stiftarna till Stiftelsen Erik Rosenbergs naturvårdsfond. Stiftelsen delar ut naturvårdspris – Erik Rosenbergpriset - till personer som utfört särskilt förtjänstfullt arbete till fromma för naturvården i Sverige.
Stiftelsens styrelse har nu tillskrivit stiftarna med önskan om att de tillstyrker en upplösning av Stiftelsen, att återstående medel överförs till Närkes ornitologiska förening samt att föreningen blir ny huvudman för Erik Rosenbergpriset. Stiftelsens styrelse anser att detta förfarande är det bästa alternativet för att långsiktiga säkra möjligheterna till utdelande av naturvårdspris. Närkes ornitologiska förening har förklarat sig villig att bli ny huvudman för priset.
Regionstyrelsen föreslås tillstyrka förslaget.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningsärenden:
1. Regionstyrelsens ordförande har fattat beslut om svar på remissen Vaccinationsbevis på serveringsställen och i andra verksamheter, smittskyddsåtgärder i långväga kollektivtrafik och förlängning av begränsnings- och serveringsförordningar, 21RS11893.
2. Regiondirektören har fattat beslut om:
- Förlängt förordnande som kommunikationsdirektör för tiden 2022-05-01 – 2026-04-30,
- Förlängt förordnande som chef för staben Digitalisering för tiden 2022-05-01 – 2024-04-30.
- Tilldelningsbeslut i upphandling av plattform och hårdvara för egenmonitorering, 21RS7912,
- Avtal för plattform och hårdvara för egenmonitorering, 21RS9402.
- Projektdirektiv för Regionhuset, administrativa lokaler för politisk ledning och administrativ verksamhet, Klostergatan 23 Örebro, 19RS9208,
- firmateckning i vissa fall, 21RS398-3.
- vidaredelegation av beslutsrätt i regional ledning under kanslichefens ledighet 2021-12-27 – 2022-01-02.
3. Kanslichefen har fattat reviderat beslut om arbete hemifrån, möte, konferenser, utbildningar, föreläsningar med mera, 20RS8648.
4. Regionjurist har beslutat om att avslå begäran om utlämnande av allmän handling, 21RS12147.
5. Hälso- och sjukvårdsdirektören har fattat beslut om:
- Avtal om bostad- och reseförmån, 21RS12606.
- Beslut om åtgärd för att upprätthålla verksamheten inom akutmottagningen USÖ och ortopedoperation USÖ, 21RS11393.
6. Områdeschefen för nära vård har fattat beslut om:
- Disciplinpåföljd – Skriftlig varning, AB § 11, 21RS10712.
- Lönetillägg, 21RS11992, 21RS7942, 21RS12601, 21RS12624, 21RS12626.
7. Regionservice har överlämnat:
- sammanställning över rekryteringar under november 2021, 21RS979-18
- sammanställning över beviljade bisysslor under november-december 2021, 21RS1939-11, 13.
8. Folktandvården har överlämnat:
- sammanställning över rekryteringar under november-december 2021.
Meddelandeärenden:
1. Jonas Claesson är tillförordnad regiondirektör under Rickard Simonssons ledighet 2021-12-27 – 2022-01-05.
2. Camilla Almgren är tillförordnad förvaltningschef under Mehmed Hasanbegovics ledighet 2022-01-03 – 2022-01-09.
3. Carl-Fredrik Arnelund är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2021-12-27 – 2021-12-28.
4. Christer Ohlsson är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2021-12-23 och 2022-01-07.
5. Pia Lindahl är tillförordnad förvaltningschef under Idakajsa Sands ledighet 2022-01-03 – 2022-01-05.
6. Protokoll
- Regionstyrelsens arbetsutskott, 2021-12-14,
- Pensionärsrådet, 2021-12-08,
- Etikrådet, 2021-12-02,
- Örebro Länsteater AB, 2021-11-26,
- Rådet för funktionshinderfrågor, 2021-12-14.
7. Sveriges Kommuner och Regioner har överlämnat:
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2022,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om hälso- och sjukvårdens arbete med civilt försvar 2022,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Läkemedelsförmånerna 2022,
- Överenskommelse mellan Sveriges Kommuner och Regioner och regeringen kring Säker digital kommunikation,
- Överenskommelse mellan staten och Sveriges kommuner och regioner om Äldre - teknik, kvalitet och effektivitet med den äldre i fokus 2022.
8. 12. Synpunkter från medborgare, 21RS101-285, 287, 292, 294, 295, 22RS21-3, 12.
9. Arbetsmiljöverket har överlämnat
- Beslut om vite, 21RS2440.
10. Finans- och innehavsrapport för Region Örebro läns pensionsmedelsportfölj december 2021.
11. Länsstyrelsen i Örebro län har fattat beslut om:
- 19FS 2021:10, Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsens i Västmanlands län (Vattenmyndigheten för Norra Östersjöns
vattendistrikts) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Norra Östersjöns vattendistrikt,
- 14FS 2021:43, Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsen i Västra Götalands läns (Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Västerhavets vattendistrikt,
- 08FS 2021:11,Länsstyrelsen i Örebro läns bekantgörande i andra hand av Länsstyrelsen i Kalmar läns (Vattenmyndigheten för Södra Östersjöns vattendistrikt) föreskrifter om kvalitetskrav för vattenförekomster i Södra Östersjöns vattendistrikt,
- Länsstyrelsen i Västra Götalands läns föreskrifter om ändring i Länsstyrelsen i Västra Götalands läns föreskrifter och allmänna råd (14 FS 2017:178) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
955kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
849kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Regiondirektörens information